zondag 22 oktober 2017

traprichter voor velg DF

Door lichamelijke ongemakken rond een tennisarm en toch veel klussen te klaren komt het bloggen er de laatste tijd niet van. Rob Nieuwegein toont me net aan dat je ook best bloggen kunt zonder een overdaad aan fotomateriaal. En laat daarbij net zo makkelijk het woord Amsterdam vallen. Dus kom aan!
fotograaf: Kenneth 

Ik heb een gereedschapje gemaakt om de bledden van de stapelwagens van mijn werk (Flora-Holland) nog te kunnen verhangen. Zonder daarmee mijn pijnlijke linker pols te belasten. Herkenbaar zijn een stoelpoot van de bouwmarkt, het spanmechanisme van een uitvalnaaf en een ingeslepen stuk alu kokerprofiel.













Ik heb een slinger in de rechtervelg gereden die ik niet meer richten kon. Mogelijk doordat het een holkamervelg betreft.
Ik heb de velg verwijderd en vervangen door een eenvoudig (maar recht en) plat 19 mm velgje.
Complicatie daarbij lijkt dus het opgelijmde carbon wieldeksel. Voor de zekerheid heb ik daarvan eerst een plug van glasvezel en polyester gemaakt. Maar daarover later misschien meer.
Het originele liet zich echter probleemloos van de velg snijden met een gekromd Stanley mes.
Op de naaf heb ik het vast laten zitten maar ruimte tot de velg bereikt door het als een weerbarstige paraplu waar de wind onder geslagen is binnenste buiten te keren.
Daardoor werd het geheel wel te breed voor de voorvork die ik meestal op een boorstandaard zet b.w.v. richtbok.


Daarom heb ik het spaken gedaan door de naaf aan een draadeind m12 te hangen (met moeren natuurlijk) en op een trapje te leggen. Een snelbinder fixeert de staaf, naast de zwaartekracht, op zijn plaats.
Tot mijn verrassing blijk ik gewoon dezelfde spaken gewoon weer kruis over 2 te kunnen gebruiken. Ondanks de grotere binnenomtrek van de enkelwandige velg!
Wel blijft op de spaken een beetje draad zichtbaar.


Ik heb ondertussen het deksel weer verlijmd aan de nieuwe velg en alles met 3 lijmklemmen en Spectrum 'lijm en kit' onder een andere velg te drogen gelegd. Dit merk wordt door de Action gevoerd dus is erg betaalbaar maar wordt ook door autoschadebedrijven gebruikt. En gemaakt door Akzo Nobel.
Ik hoop natuurlijk aankomende zondag de Afsluitrace te winnen met dit wiel ;-) 

9 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Kijk Reinier, als je veel met smartphones bezig bent had je kunnen weten dat vandaag zondag (dat het gisteren was) iets anders is als komende zondag. Daar zit namelijk een week tussen.
      Die wetenschap kan u een hoop geld besparen bij het nakomen van bijvoorbeeld een afspraak bij de tandarts!

      Verwijderen
    2. Was even in de war met de LEL, die was namelijk wel gisteren. Gaat ook over een dijk.

      Verwijderen
    3. Oh gelukkig, ik dacht dat het de (zoveelste) onderschatting van het intellect van ondergetekende betrof!
      Ymte vertelde me dat deze race (LEL) zelfs BEGONNEN is als een race over de Afsluitdijk. Dus zo gek was je gedachte nog niet. Men zou de route veranderd hebben i.v.m. de frequent openstaande brug van de dijk (wat i.d.d. nogal vervelend kan zijn als je met veel moeite een voorstand hebt opgebouwd).
      Mvg Mick

      Verwijderen
  2. Oouuww tennisarm.....ben regelmatig de Sjaak geweest en nog nooit een balletje geslagen.......mijn vrouw wel, hoog in competitie en......nog nooit last van klachten gehad. Bevriende fysio heeft mij er altijd weer redelijk snel vanaf geholpen dmv. oefeningen die ik zelf kon doen en nog steeds uitvoer ter preventie. Sterkte er mee.....ennuuh gezien de laatste ontwikkeling in de Volvo ocean Race heb ik geen vertrouwen meer in producten van Akzo Nobel, komen hun woord niet na en houden van....ellebogenwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke woordspeling Willem :-)
      Maar die race, is dat iets met benzine en zware stookolie of zo )-: ?
      Ik heb er al maanden mee te stellen die spaakbeen/ellepijp peestoestand zodat ik ook praktisch de roeifiets niet meer durf te gebruiken en het ook nog in m'n rug krijg daardoor, no fun!
      De recensies over de goedkope Spectrum verf zijn erg goed en ik vind het prettig te verwerken op bijvoorbeeld het tuinhek dat ik winter klaar aan het maken ben. Het heeft ook enig familiesentiment want mijn vader was redacteur van de AKZO chemie-reporter.

      Verwijderen
    2. Oh nee ik zie het, het is een zeiltocht! Excuus.
      Volvo heeft natuurlijk ook wel iets goed te maken met het milieu.
      En nu maar eens naar die foto's kijken als beloofd...
      Mvg Mick

      Verwijderen
    3. Wereldzeilrace "op wind" maaareuh mat budgetten die onze superlatieven overschrijden en, als snellezeilbootfreak machtigmooi materiaal en mensen, topsport pur sang en allemachtigprachtig. Doe je al elke dag bindweefselmassage??

      Verwijderen
    4. Ja hoor Willem, en ook ik heb dit fenomeen al eerder gehad. Het lijkt nu alleen wel chronisch geworden!
      Vandaag echter een vrije dag genomen i.v.m. de tandarts vanmorgen en bewust eens iets minder gedaan. Plus de roeifiets naar A'dam Noord genomen. Dat lijkt goed te werken.
      Wil de rest van het jaar mijn plusuren zo plannen dat ik een soort 4-daagse werkweek creƫer!

      Verwijderen