dinsdag 29 november 2016

Mijn nieuwe DF

Afgelopen vrijdag heb ik een zeer geslaagde testrit met mijn favoriete pedaallengte 165 mm gemaakt bij Intercitybike. De DF past me werkelijk als gegoten!
Na het uiteindelijk tegenvallende resultaat bij de Afsluitrace heeft deze voor Nederland nieuwe velomobiel van Daniel Fenn eigenlijk mijn hart gestolen. Wat een uitzicht zonder zo'n enorme ballon voor je neus!
Het optrekken stelt met de strakke carbon monocoque werkelijk geen fluit meer voor en met mijn 67 kilo glijd ik zonder een centje pijn van de rollbar richting de trappers voor het instappen!
Achteruit trappend kan ik met mijn schoenen in verschillende posities nog wat van de neus en de bodem voelen maar dat is iets wat bij het echte fietsen (vooruit pedalerend) helemaal geen probleem is. Het versterkt mijn indruk alleen nog maar dat er geen ruimte onnodig omkast is.
Hoewel het achteruitrijden een slag onhandiger zal worden, ik kan net met mijn vingers de straat aanraken, zal het grote achterwiel meestentijds al voorkomen dat ik er mee in een kuil zal blijven hangen vermoedelijk. Bovendien is het dus mogelijk de voorbanden als rolstoelelementen te zien.
Het acceleratievermogen is werkelijk uitdagend van deze fiets!
Auto's worden ineens maar trage dingen waar je makkelijk nog een rondje voor kan draaien om dezelfde straat weer in te rijden waar ik net uit kwam.
Maar waar zat Intercitybike nu alweer?
Ik kreeg het werkelijk even benauwd na mijn onbesuisd zonder voormontagekap begonnen proefrit. Maar / want ook zonder GPS en op de naam 'Koperweg'  kwam ik in de consternatie over deze fijne velomobiel nog niet eens meer...
Ah, gelukkig, eindelijk na zomaar een willekeurig zijstraatje in te rijden de naam 'Koper' die me weer wat zei. "Nummer 3" vulde ik nu ineens zelf aan. Wat een blamage!
Goed, maar wie denkt 'Eigenfiets.nl' kan zich straks net zo goed opheffen kent toch Mick niet.
Ondanks dat ik in deze fiets geen vrijloopnaaf meer zal kunnen bouwen zie ik namelijk wel mogelijkheden om via het montageluik bovenop een achteruittrap derailleur te fröbelen. Zoals ik eerder op mijn Jan Eggens trike bouwde en Harry Lieben in zijn Mango. Om in verzet terug te schakelen via het kleine voorkettingblad.
Maar de geringe breedte van de fiets geeft me ook meer ruimte in de woning tijdens het niet gebruiken. Ik zal voor het eerst door de keuken naar de achtertuin (met schuur)  kunnen voor de wat grotere klussen. En hij is veel lager dan de Limit maar kan via het genoemde luik een uitneembare (vlaggen)mast krijgen die tevens van mijn HD Denver wifi-minicamera voorzien kan worden.
Voor goed uitzicht in stedelijke situaties voor wegovergangen. Over geparkeerde auto's en struiken uit kunnen kijken zonder met Roundup of Agent Orange aan het sproeien te gaan. Dankzij een app op de (nog wel aan te schaffen iets modernere)  refurbished smartphone (met Android vanaf  versie 3.1).
De mast zou net als de vlag die ik op de FAW had door de (door mij versterkte) afneembare bovenkant kunnen komen. En daaronder achter aan de luchtinlaat / trapasbuis steun kunnen vinden. Dan schuin omhoog naar voren kunnen wijzen tot zo'n 1 meter 70.
Hoewel ik het vaak in het zwart carbon uitgevoerde inspectieluik in eerste instantie niet zo mooi vond is het hiermee wel mooi de eerste velomobiel die zich zonder risico op beschadiging door boren in het hoofdchassis voor plaatsing van een dergelijke 'multimediamast' leent 😉

25 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja, "we zijn er uit', zoals het in dit geval wel mag heten. Zo heb ik de wielkappen er los bij gevraagd, er nog niet op gelijmd.
      Maar het zou natuurlijk helpen als je een programmaatje maakt om de kleuren op uit te testen ;-)

      Verwijderen
    2. gefeliciteerd. Hij wordt Ymte-groen zie ik. Zelf wil ik in het voorjaar ook eindelijk eens een proefrit maken :-).

      Verwijderen
    3. Je mag de mijne a.s. zondag alvast wel even uitproberen Paul! :-)

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd Mick met deze mooie fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Piet :)
      Ik zal wel enige participaties uit het Meewind fonds Regionaal Duurzaam moeten verkopen begin januari. Maar da's te overzien. Bovendien krijg ik inruilkorting van Ymte voor mijn C-Alleweder. Die zou in een "nog op te richten" velomobiel-museumpje van de winkel gaan komen. Vermoedelijk naast de 26" Brandweerquest :)

      Verwijderen
  3. Proficiat Mick! Ik had gisteren al ene Mick op de orderlijst van ICB zien verschijnen, dus dat was jij....
    Bij mijn proefrit had ik ook gelijk het gevoel dat dit mijn fiets was, en ik had er zonder mankeren een besteld, ware het niet dat er geen 42-406 spijkerbanden op passen......
    Helaas dus, toen ging het feest niet door!
    Ik zal me vanaf juni volgend jaar moeten "behelpen" met een Quattrovelo, gaat ook wel lukken denk ik......;-))

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Adri!
      Een waarschijnlijk goede motivatie van jou om een 4Q te nemen. Toch ben ik wat verbaasd als ik het aantal Hollanders zie dat op de orderlijst van specifiek dat concept staat. Maar dat moet natuurlijk ieder voor zich kunnen bepalen.
      Mvg Mick

      Verwijderen
  4. Hi Mick,

    Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. En het is natuurlijk voor een rasfietser als jij heel plezierig om zaken te doen met rasfietser Ymte!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw, op je quest naar de echte limit ben je terechtgekomen bij de DF :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt jongens, het snelheidsverschil met mijn andere fietsen wordt wel erg groot nu maar dat is ook een kwestie van karakter natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Mick , Ik moest eerst even kijken naar de datum of het geen 1 April was maar ik lees het toch goed , de MC Leemans ,die het liefst eigenhandig een DF maakt en geheel naar eigen wens maakt dan heeft een DF gekocht ? Ik ga het toch nog even navragen morgen voor de zekerheid wanneer ik de mijne ophaal . Maar gefeliciteerd jongen met deze inderdaad gave fiets , ik was na een rondje door de werkplaats aldaar gelijk verkocht en zie morgen wel hoe ie het in het veld doet dus ik begrijp je keus want het is een hele mooie fiets .ik hoop dat je er veel veilige kilometers mee maakt en er veel rijgenot in hebt,het is je gegund.

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er werd een paar jaar geleden natuurlijk ook nog niet zo veel voor de 'kleine man & vrouw' gebouwd Gerrit!
      De Limit kocht ik eigenlijk omdat het in elk geval een vm is met al een enigszins smalle staart. Maar veel te groot feitelijk voor mij.
      Nu de Evo Ks dicht bij huis te koop is, nog wat toegangkelijker voor sleutelwerk, hoger op de wielen, da's andere koek natuurlijk!
      Verder vind ik Ymte een gewaagde maar respectabele stap gezet hebben met zijn fusie met Daniël. Daar kunnen we in de lage landen veel profijt van hebben!

      Verwijderen
  8. Hi Mick gefeliciteerd....zal je geen spijt van krijgen.....doet het heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even gecheckt sorry hoor Mick maar je staat er echt op nogmaals gefeliciteerd en achteruit rijden doe je met je handen op de banden net als in een rolstoel (moet je niet door de poep rijden he)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien niet zo heel veel bloggende velomobilisten nog (die fietsen liever kennelijk dan te schrijven) maar een rijderslijst van 227 plus 18 orders da's samen al de helft van alle ooit gebouwde FAW's bijvoorbeeld. En dat in zo 'n korte tijd!
      Verder heb ik nog niets gelezen over brekende kapstokken of achtervorken...Maar dat zou dan ook wel weer heel snel zijn natuurlijk :)

      Verwijderen
    2. Nog geen brekend carbon, wel al over een losse ashuls in de achterbrug gelezen, maar dat schijnt exemplarisch te zijn...

      Nog wel gefeliciteerd met je bestelling Mick, ik hoop dat je met je DF evenveel plezier gaat hebben als ik met de mijne :-)

      Aanvullend op Ymte's 'fusie' met Daniël, ben ik trouwens ook zeer te spreken over de technische ondersteuning door Frank!

      Groet,
      Marc (DF XL 87)

      Verwijderen
    3. Dag Marc (die uit Gelderland?),
      Bedankt voor de waarschuwing, ik zou trouwens de cassette willen veranderen om met een groter voorblad te kunnen rijden.
      Gebruik liever niet kleiner achter dan 13, eigenlijk zelfs dan 15 achtertanden. Dat kan niet met de standaard cassettedelen...
      Proefrijden, tja maar dan word ik des te ongeduldiger! :)
      Bovendien rijd je dus in een maatje Ymte rond, de L...
      Maar we komen elkaar ongetwijfeld wel weer n's tegen bij de LOL of zo.
      Ja Frank heeft mij ook veel verteld over de (on)mogelijkheden van en met de DF. Met hem heb ik de proefdag gehad. Iemand met een prettig rustige uitstraling, ex-Quest rijder.

      Verwijderen
    4. Een gebroken ashuls op de ruim 225 totaal, verder een probleemloze Velo, ik zit wel te wachten op een afdoende oplossing voor het lekkage probleem van het service-luikje ik rij nu met tape op de lage delen omdat daar zich al het regenwater verzameld en met remmen/optrekken blijft het water naar binnen spoelen er wordt aan gewerkt maar........

      Verwijderen
    5. Met het soort kleine problemen als dat laatste denk ik altijd graag mee. Maar dat wordt wat makkelijker als ik hem in huis heb (letterlijk).
      Als afdichting voor lagere delen als bodemplaten is klittenband i.e.g. geen goed idee. Het spat dan welleswaar niet meer naar binnen maar verzamelt zich hygroscopisch met water. Waarna ook je prachtige carbonvoertuig steeds zwaarder wordt ;-)

      Verwijderen
    6. Het gaat om de twee "dieper" gelegen delen in het service-luikje, de 'motorkap" zeg maar er is een ander pakkingmateriaal voor om te proberen, bovendien sijpelt er ook water langs de boutjes die in het diepe deel zitten tape is tot nu toe het enigste afdoende middel, of kitten. beide oplossingen zijn in mijn idee geen pan op een Velo van €8000.00 maar je komt er vanzelf wel achter tijdens de eerste paar 100 meter in de regen.

      Verwijderen
    7. Ik vermoedde al sterk dat dat de voornaamste reden is voor het plaatsen van die tape ja (dat houdt me scherp:-).
      Zoals ik al schreef heb ik toch redenen uit te kijken naar zo'n potentiële multimediamast-houder.

      Verwijderen
  10. Ik viel haast van mijn stoel: Mick die een nagelnieuwe VM koopt! Nu is het nagelbijtend wachten tot hij bij jou thuis staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een techneut ben ik ook niet wars van een beetje drama, "Heb ik je niet gewaarschuwd Jan ?!" (-:

      Verwijderen