zondag 7 augustus 2016

orthopedische lasmal

Voor het laten lassen van de aluminium voorwielaandrijver heb ik een lasmal gemaakt. Daarvoor heb ik zoveel mogelijk steun gezocht bij het frame van de Giant-rechtopfiets. Na het laten lassen zal ik toch echt de zadelbuis en staande achtervork nog weg moeten zagen!
Makkelijk voor de montage leek me het gebruik van 2 stroken spaanplaat die ik nog had staan. Door daar met m 4 boutjes ophangprofiel voor plankendragers in de goede hoeken op te schroeven heb ik in een overgang van rond naar vierkant voorzien.




De achterpatten van het frame heb ik uitgerust met m12 draadeind waarmee ik middels bouten de balhoofdsbuis via het spaanplaat kan richten.




Omdat de las in de hoofd-framebuis ook nog eens een extreme hoek maakt heb ik van het andere fietsframe een hoekversteviging voorbereid.
Ik zal het bedrijf vragen deze pas te gebruiken nadat de las helemaal rondom gemaakt is. Ze zullen dan wel eerst mijn van flamco-rail gelaste dubbele klem moeten verwijderen (bovenste foto).


Voor het lassen hiervan heb ik voor het eerst de Telwin lasinverter gebruikt. Dat last i.d.d. een stuk rustiger dan met de zware trafo. Het spettert duidelijk ook veel minder, maar toch moet ik er nog aan wennen.

De maxiklem lijkt wel iets zoals door creatieve chirurgen gefabriceerd wordt bij botbreuken (:
Helaas heb ik die zelf ook nodig gehad. Op verschillende plaatsen in mijn lichaam zelfs. En nee, niet ALLEMAAL vanwege het ligfietsen...
Het wegbrengen naar Amsterdam-Noord zal ik (bij gebrek aan auto zo-wie-zo) met een fietskarretje gaan doen zo einde werkweek.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten