woensdag 4 mei 2016

fietsvergelijk

Er zijn wat meer ligfietsbloggers nu die verschillende types ligfietsen gebruiken. Een vergelijking van de fietsen op verschillende criteria ervan lees je wat minder en dat heb ik ook nog niet echt gedaan.
Het lijkt voor de hand te liggen dat je meestal voor de snelste fiets kiest. Dat is bij mij echter precies omgekeerd, mijn velomobiel Limit gebruik ik het minst. Zoals al uit mijn vorige bericht blijkt is ze wat lastig op het werk te stallen. Maar graag voor een supermarkt laat ik haar ook liever niet staan. Omdat de snelheid rond de veertig uitkomt kan ik in het gunstigste geval, 's morgens als het nog rustig is op de weg wat snelheidswinst boeken. Maar op de terugweg ben ik die al weer kwijt door de veiligheidsmarge die ik in moet bouwen vanwege de andere weggebruikers.
Op een afstand van maar twintig kilometer van het werk zoals die van mij, met een randstedelijke infrastructuur vind ik meestal de optie open ligfiets het aantrekkelijkst. Tenzij het aanhoudend regent pak ik het meest de Optima Cheetah. Ik kan met de door mij verbeterd opgehangen radical banaantassen zelfs een helm met vizier kwijt. Over de twee trommelremmen (door mijn spaakactiviteiten) ben ik erg te spreken.
De Magura remblokjes kost(t)en bijna €5,00 PER STUK en verslijten snel.



Als het 's morgens nog droog is vormen de helm en een regenpak voor de terugweg een heel aardig alternatief voor de velomobiel. Het is vooral regen in je gezicht dat de beoordeling "daar jaag je een hond nog niet doorheen" oproept  Het vizier (met regenwisser) helpt daar goed tegen.
En die zijn natuurlijk, net als de hoofdlamp en achterlichtje aan de tas over het zadel ook toepasbaar op de roets en de Cryzbike.

Waarbij de roets met de RVS-boegspriet ook nog eens het voordeel heeft van een niet roestend aandrijfsysteem.Cryz- en roets gebruik ik meestal de laatste en kortste dagen van de week als afwisseling en stemmingsverbeteraar.
Hoewel er momenteel voor Hemelvaartsdag en Moederdag eigenlijk geen korte werkdagen meer zijn voor ons in de plantenbiz :) 
Voor bezoekjes aan de familie gebruik ik vaak de Amsterdamse en Schellingwoudebrug richtig N-Holland. Daarbij mag ik graag racefietsers bewijzen hoe snel ik een brug oprijd (!) met mijn voorwielaandrijver. De verklaring daarvoor weet ik eigenlijk niet en dat geef ik eerlijk toe. Maar ook Pjotr (Peter) constateerde dit al!
En dan is het niet zonder trots dat ik kan vermelden dat ik op GEEN van mijn fietsen gebruik maak van schijfremmen (die door de remblokjes steeds scherper worden). En ze toch goed remmen. Zoals de groep Queen ooit vermeldde dat er bij de opnamen van hun platen GEEN synthesizers gebruikt werden :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten