maandag 22 juni 2015

"Leipe shit!" -uitgezocht

Zoals eerder gememoreerd kampte ik vooral naar- en terug van Groningen met de roets met irritant leeglopende banden. Nu wil ik best geloven dat dat met mijn zuinigheid te maken heeft. Wat betreft het kopen van nieuwe banden, maar voor mij is daarmee de kous nog niet af.
De vervangende biba die ik achter monteerde is namelijk van het bekende merk Schwalbe en is nog nooit geplakt geweest (!)
Net als de eerste loopt de binnenband niet leeg in een bak water maar dat zegt weinig. Door de flexibelheid van het materiaal kun je er immers nauwelijks meer dan de atmosferische druk (1 bar) overdruk op zetten omdat de band anders te lang wordt (en blijft) en al snel zal ontploffen.
Daarom heb ik hem om een losse 559 velg gelegd waarvan ik de spaakgaten met duct tape dichtplakte (b.w.v. velglint). En er een buba omheen gelegd uiteraard (-:
In de onderkant van een katten-transportmand onder 6 bar heb ik de dompeltest met water opnieuw uitgevoerd. Geen belletje zichtbaar, ook niet rond het ventiel.
Toch liep de band al na 3 dagen voelbaar leeg. Conclusie moet wel zijn dat de Schwalbe band poreus is. Maar het ontsnappen van de lucht is kennelijk te weinig is om met een waterbak aan te tonen.
Best wel een opmerkelijke uitkomst vind ik zelf.


Bij Volksrijwielhandel Tornado op de Albert Cuypmarkt heb ik toen voor  €5,95 een CST bandje gekocht
met n.b. Hollands ventiel (omdat de beste man nu eenmaal niet anders had). Na een week blijft die keurig op spanning op de proefvelg deze 'Made in China'.
Dit is nu tot volle tevredenheid mijn nieuwe achterbandje geworden in de 222 Revolver
En had niet zowel het Hollands ventiel als China zo'n slechte naam in ligfietsersland?


"Het kan verkeren"- Bredero, óók  een Amsterdammer ;-)

2 opmerkingen:

  1. Hoi Mick, je schrijft: "In de onderkant van een katten-transportmand onder 6 bar..."
    Ehhh, hoe doe je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wijnandt,
      De kunstof bodem van die transportbak (met tralie-deurtje, maakt een soort mand toch?) gebruikte ik als waterbak om de velg met opgepompte band(en) doorheen te draaien en op lekdichtheid te beproeven.
      Mvg Mick

      Verwijderen