donderdag 12 juni 2014

Voorwiel Revolver hersteld

Omdat ik binnen vier werkdagen na het lezen van de aankondiging ervan besloot tot deelname aan de roeifietstocht heb ik er weer het originele voorwiel in gezet. Het lager daarvan liep niet helemaal lekker meer. Maar zodra daar, door enig transplantatiewerk met een andere naaf, sterk verbetering in kwam was de teerling geworpen
Hoewel ik met de brede 438 velg (die waarin ik een trommelrem bouwde) zoals nog wel eens gebruikt op Sinner fietsen banden kon vinden met een goed volume, hebben ze helaas allemaal nogal wat rubberprofiel. Wat ze goed grip geeft (zoals de Vredestein 37 mm San Marino) maar waardoor ze ook minder lekker rollen. En dat is een heel belangrijke faktor bij een fiets met intervaltransmissie.
Niet erg voor woon-werk vond ik steeds. Maar uit angst voor te rijden afstanden,  twee keer 70  km plus een tochtje van km 50. En die van mogelijk achter te blijven in de groep deden me voor de gladde 451 mm IRC Road Lite Ex kiezen.
Die bulpen op geen enkele manier naast de smalle Thys holkamer aerovelg. Wat in een goed bochtengedrag resulteert ondanks het smalle wegraakvlak.
Het probleem dat daarmee terugkeerde was dat van de heel snel aanlopende V-brake.
Dat heb ik opgelost door een setje Spaanse Vuelta's in te korten.
Het aanlopen wordt veroorzaakt door de korte slag remgrepen (die standaard op de Revolver 222 gemonteerd worden). Maar is hiermee verholpen.


En dit rijdt idd wat makkelijker. Ook woon-werk zoals ik vandaag kon vergelijken. Maar om eerlijk te zijn neemt ook de remwerking met de kortere remarmen wel af. Net wat minder dan het zelfgespaakte voorwiel met trommelrem....

Misschien slaag ik er in tzt de hydraulische velgremmen van de oude Thys 220 te herstellen voor de 222 ?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten