zondag 9 maart 2014

alternatieve wieldoekhaakjes

Na het overzetten van het binnenste lager is Gerrits wiel helemaal verwisselbaar met het oude. En had ik al geschreven dat ik er ook nog een binnen- en buitenbandje bij kreeg?
'Made in Thailand' welliswaar maar goed rond en als Schwalbe kloon best een leuk (winter-)bandje.
Jammer is alleen dat het (niet door de Ligfietsshop gemaakte) wiel overmaatse spaaknippels heeft.
Daardoor kunnen de wieldoekhaakjes, gemaakt voor nippel nr.15, niet gebruikt worden.
Uitboren hoef ik ook niet te proberen want dan blijft er bijna geen plastic meer over. De gebruikte nr. 12 zijn echt te groot! 
Even heb ik bedacht de velg met klittenband te beplakken en daar een stuk lycra mee te bevestigen b.w.v. doekje.
Dat is echter al gelijk een hoop werk omdat de k.band niet rond loopt dus in talloze stukjes geknipt moet worden daarvoor. En dan nog is 't leed niet geleden...
Ook het gaan vervangen van 7-8 nippels voor kleinere exemplaren bij het kaarsrechte wiel spreekt me niet erg aan.
Ik heb zelf kunststof haakjes geslepen met de haakse slijper uit ovaal pvc. Dat stoot op dat moment waarschijnlijk evenveel fijnstof uit als een 3D-printer dus heb ik dat maar even aan de workmate in de tuin gedaan!

Bij de Action verkopen ze hier lekker dunne 1 mm slijpschijfjes voor. Het vastzetten doe ik met de kleinste maat nylon kabelbindertjes. Door de bewust gekozen tapse vorm kunnen deze niet van het haakje glijden.
Terwijl ik het geheel toch nog steeds kan afnemen als voorheen en de haakjes, met binder en al, wat opschuiven om bijvoorbeeld een spaak bij te spannen...



Ten slotte heb ik in navolging van Daniël Fenn de uitstulping aan het oude 'eigen' wiel wat weggeslepen.
Zo dat al niet goed is voor de stroomlijn spaart dat waarschijnlijk het midden van wieldoekjes uit. Om nog maar niet te spreken van de deurpost!


Hoewel ik het jammer vind dat hij zich door VM.nl zo heeft laten inpakken voor eenzijdige achterwielophanging te kiezen: Ik kan er nu, i.t.t. zijn modellen van Beyss, nooit meer een vrijloopnaaf inbouwen.
Leve de Republiek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten