donderdag 16 januari 2014

polycarb. afdichtring

Er is me natuurlijk veel aan gelegen de gereviseerde dualdrive naaf in de huidige staat te houden. 
Daarom ben ik bij het uitkiezen van de tandwielen de vuilafdichtingsring van Sachs (waar ik er nu 2 van bezit) nog eens kritisch aan het bekijken. Want dat deze niet in orde lijkt daar hoef je niet echt een loep voor te gebruiken.


Toch is de functie van de drie hoekige uitsparingen om het cassettelichaam me wel duidelijk geworden. Met oud pion-materiaal kom ik door reductie en deductie tot de slotsom dat het de bedoeling was dat daar de nagel-uiteinden zouden invallen die de tandwielen en tussenringen bijeenhouden.



De tandwielen die ik verkies zijn echter door driekoeksuitsparingen van pré-christelijke model 'lek geprikt' :-)
Zodat ook de stofkap vuil door kan gaan laten. Rechtstreeks het door mij met gevaar voor eigen vingers vervangen middenlager in...)-:



Mijn eerste gedachte was 3 van deze 6 driehoeken dicht te lassen. Maar ik heb een eleganter oplossing gevonden.
De tussenringen tussen de tandwielcassette meten precies een dikte van 3 mm. Dat is gelijk aan de dikte van het polycarbonaat voorzetraam dat ik rondom de ramen van mijn woning aangebracht heb.
Uit een restant daarvan heb ik een cirkel geboord met twee gatenboren. De witte folie op het transparante spul zit er eigenlijk alleen voor de zichtbaarheid op de foto nog op.


De grootte is precies zó gekozen dat hij de driehoeken in het grootste tandwiel afdekt. Waardoor er ook geen vuil meer door zou moeten kunnen dringen.
Maar net niet zó groot dat de ketting hem kan raken als deze op het 1 na grootste tandwiel ligt.

Ten slotte wil ik de stofkap middels polymerenkit verlijmen met het eerste tandwiel en de polycarb. schijf.
Hopelijk is  de beschermende omgeving van de carbon kettingtunnel van de Limit in de praktijk verder genoeg!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten