dinsdag 25 juni 2013

Punk Radical (Design)

Vanmorgen kon ik ondanks de onzekere voorspelling van Buienradar.nl de verleiding niet langer weerstaan naar het werk af te knallen op de Optima  Cheetah.
Omdat ik de stroomlijn behalve met het veel te grote ‘treurwilg’-stuur niet onnodig extra wilde compromitteren gebruikte ik een (te kleine) Thys-tas. Die is echter te smal voor het 22cm brede Optima stoeltje. En moest ik daarom met een veiligheidsspeld aan het dekje vastmaken.
Een uitstekende snelle rit gehad behalve dat op de terugweg de te krappe tas toch nog weer enkele keren van de fiets kukelde…
Dat leed moet nu geleden zijn met de Radical Design tas die ik via Marktplaats van Gerrit uit Sneek ontving. Prachtig gemaakt deze tas die keurig net boven de dop van de framebuis en het achterspatbord blijft hangen!


Voor de tas betaalde ik wel ¼  van wat ik voor de hele fiets betaald heb.
En fin, dat lijkt veel maar is dan toch ook maar weer een fractie van de nieuwwaarde dunkt me. 
Ik heb trouwens toch de indruk dat het gewaardeerd wordt door de verkopers als je laat blijken  gewoon ineens de gevraagde prijs te willen betalen.
ipv Met lullig lage biedinkjes de prijs op te laten kruipen. Anders hadden ze wel op E-bay geadverteerd!


Het vervoeren van reparatiespul, pompje en ook altijd kleding voor na het douchen staat me hiermee voor ogen. En de bezwete kleding in een plastic zakje weer mee terug naar huis nemen natuurlijk. Die ik dan ook als handdoek heb gebruikt en thuis eerst te drogen hang alvorens id wasmachine te stoppen trouwens.
Het enige puntje van kritiek is dat er aan de zijkant een soort raar bidon-hoesje aangestikt is. Dat de gestroomlijnde vorm van de rest van de tas geweld aan doet. Zelf zou ik een bidon liever ín de tas of aan een beugeltje op het frame mee nemen…
 Toch wil ik het er vooralsnog niet afscheuren. Omdat ik als oud-punkrocker het stigma van “vandaal”  nu wel eens af wil werpen!

Ik heb de flap (wel) met veiligheidsspeldjes naar achteren getrokken...





zondag 23 juni 2013

Jans idee toch zo gek nog niet!

Met het schaamrood op de kaken moet ik na een proefritje bekennen dat het door Jan Goddemaer aangeleverde idee bij mijn voorlaatste post helemaal zo gek nog niet rijdt. Genoeg draaicirkel over, ik kan ’t pedaal nu bovenzetten zo en heb geen ontsporingen van de ketting of ander ongerief!

Daarmee gaat het plan voor de ophanging van maar liefst 2 extra geleidewielen (zoals die van de nieuwe versie Cheetah heeft) niet door. Terwijl ik daar al zo ver mee was. 
Met de boorstandaard, gatenboor en verstek-cirkelzaag had ik een aluminium ophangbeugel gemaakt die ik met 3mm boutjes in getapte gaatjes in de voorbuis wou schroeven. 


Voor extra schroefdraad en versteviging in de buis wou ik daarvoor dan een stuk van de neuspijp snijden en doorschuiven tot vlak voor het balhoofd.
Maar bezint eer gij begint. 
Over van de Limit had ik nog wel een ongebruikt, kort stukje tyleenbuis liggen (met streepjes). 
Door het aanbrengen van een sluitschakel (dat niet in de ketting zat) en 2 tai-ribs kon ik de proef op de som nemen.
Niet alleen meer werk zou het anders nog geworden zijn maar ook de ketting na een tweede geleidewiel (!) griezelig dicht langs de remolieverdeler-leiding leiden. Van de hydraulische velg-achterrem.


 Die aan de voorvork ook van dit fantastisch remmende Magura systeem is trouwens!


Ik heb bij http://www.internet-bikes.com/index.php?p=157  bar-ends besteld voor het maken van een smaller stuur. En van Gerrit uit Sneek hoop ik een toptas  te kunnen kopen breed genoeg voor het Optima zadel…




vrijdag 21 juni 2013

Klassieke Cheetah onder het mes

Hoewel ik de Hafa bij droog weer de afgelopen weken bijna dagelijks woon-werk heb gebruikt ben ik er achter dat om veilig achter Mark-Jan aan te stuiven –zoals bijvoorbeeld de komende fortentocht- misschien gebaat zou zijn bij een degelijke midracer.
Ik kan me ook goed het zelfvertrouwen heugen waarmee Gerrit  zijn Fujin bereed…En stond die niet onlangs te koop?
Ik mailde hem daar over maar kennelijk is Orange niet langer zijn provider. Een telefoonnummer van het internet van de familie gaf telkens een antwoordapparaat…
Op Marktplaats vond ik er wel een vergelijkbare oldtimer. Een optima Cheetah.  En die ben ik gisteren voor de vraagprijs (200 euri!) in Haarlem wezen ophalen. Gedateerd okay, maar wat een mooie fiets!
De eigenaresse C. Tijssen had de fiets geërfd van haar zuster die ons helaas op 61 jarige leeftijd ontvallen is. Zij was behalve ligfietster ook actief lid van de Fietsersbond in het centrum van Haarlem (de Ripperdastraat 15).
Tijdelijk doet de benedenverdieping van het pand nog dienst als lokale fietsenstalling maar het geheel staat te koop.
De fiets is een historisch voertuig waarvan ik de S-vorm zeker intact wil laten. Maar ik heb bij verschillende punten wel wat bedenkingen. Zo bleek al tijdens een ritje gisteren van het Centraal Station naar huis dat de fiets niet á la minuut zo snel rijdt als ik wel zou willen.


Een van de redenen is ongetwijfeld het enorme brede (klap) stuur dat Optima destijds met gebruikmaking van bestaande (conventionele) stuurdelen monteerde. Dat bovendien af en toe m’n knieën raakte.
Ik wil daar een smal omgekeerd hoefijzer-vorm stuur van maken dmv bar ends. Zoals ik ook op de Hafa monteerde.
Verder zit er veel te veel kettingbuis op naar mijn zin. De weerstand hiervan is al terug te leiden op het feit dat ik de pedalen nauwelijks achteruit kan draaien. Ik hoop een extra geleidewiel te monteren voor het onderste ketting-gedeelte (boven het voorwiel).
Het kenwerk van deze midracers is eigenlijk dat de ketting wel onder het stoeltje doorgetrokken wordt (waardoor ik nu m’n voeten veel sneller aan de grond heb vanaf 42cm) maar nog hoog genoeg gaat om de volledige stuurverdraaiing mogelijk te maken.
De rechte achtervork behuist ad onderkant zelfs een standaard om de fiets neer te zetten maar komt erg dicht bij de bovenkant van de ketting. Waardoor daar ook weer een mantelpijpje zit wat de kettingweerstand natuurlijk laat toenemen.

Ook het scharnierpunt van dat vorkje komt onder de framebuis uit wat natuurlijk niet zo aerodynamisch is…


Gelukkig krijg ik iets meer vrije tijd doordat de klus aan de Panda (de auto) over is. Er blijkt roest in een van de cilinders te zijn onstaan door de koelvloeistoflekkage. Terwijl ik morgen van m’n broer een Subaru Justy kan krijgen…
Uiteraard interesseren me de fietsen meer hoewel het erg leerzaam was zo’n ding uit elkaar te trekken J!

zondag 16 juni 2013

Afgebroken Alf-ritje toch leuk


Kort na het openen van de fietsdoorgang van ons Rijksmuseum deed Mark-Jan via de Alf-lijst al een (late) oproep tot het rijden van een tochtje. Vandaag is het weer de derde Zondag van de maand en er was zelfs voorzien in een aankondiging op Ligfiets.net dus dat leverde nu tenminste 5 man op.
 Ik was als tweede ter plekke en dat gaf nog even de mogelijkheid tot een gesprekje met de –kennelijk zeer tevreden- Raptobike-rijder. Hij gaf aan, heel verrassend, achteraf eigenlijk liever de nieuwste Thys (209) te hebben gekocht dan de Quest XS. Een opmerkelijk standpunt. Hoewel ik dus vanwege de intrinsieke waarde (en de ‘artistieke vrijheidsbeperking’ die dat oplegt) geen van beide bezit houd ik wel van afwijkende/opvallende meningen!


Victor R. met zijn frontaal fraai gerestaureerde Quest, die me nog een tip gaf voor het maken van een brilspiegel (ik gebruikte mijn ‘spyglasses’). Welk project te vinden is in de zelfbouwhoek. 
Een ‘opgevoerde’ Batavus-Relax rijder. Want met liggender alu-stoeltje er op. En voor de vering en ventilatie een op maat gesneden (badcel)rubber mat.
Zag er netter uit dan mijn eigen voor de gelegenheid uit de badcel getrokken matje (dat ik dubbelgeslagen had en met postelastieken bevestigd).
Ten slotte arriveerde Mark-Jan zelf, precies op tijd. Gaf ons netjes een hand en hij had wel een tocht van 90km voor ons in petto!
Omdat ik lang niet overtuigd ben van mijn kunnen over langere afstanden gaf ik al aan mogelijk eerder af te haken. Ik had daarvoor ook speciaal m’n Garmin Legend meegenomen.


Het rijden ging goed en de ivt de velomobiel lichte Hafa leek een goede keuze. Tot we bijna in Baambrugge waren. Hier ben ik afgehaakt maar niet vanwege aambeien…
Er was een bocht naar rechts met een afdaling. Ondanks dat ik bijtijds gewaarschuwd werd “pas op grind!” ging ik in die bocht onderuit.
Mijn achterwiel rolde zijdelings weg volgens André en ik kwam op mijn rechterkant te liggen (ondanks de betrekkelijk lage snelheid en het bewust niet remmen…). 
Ik verzette mij niet tegen de val want dat had ik met mijn van een verlengde heupprothese voorziene rechterbeen moeten doen. En mankeerde gelukkig niets.
Langzaamaan drong wel het besef tot me door wat er had kúnnen gebeuren. En zag ik her en der (vooral in het midden) van het versleten asfalt meer grind liggen…

De Hafa rijdt achter op een slick. Mogelijk is ook de grotere lengte van haar achtervork de oorzaak van een verminderde zijdelingse frame-stijfheid. Of het feit dat ik geloof ik de enige was met vering voor & achter.


In elk geval kan ik de volgende keer beter met een driewieler voor de dag komen (best nog een kantelende…).
Maar na twee en een halve uur (en het onderweg nog even snacken) kwam ik toch redelijk tevreden thuis. En heb nu ook nog dezelfde dag de cilinderkop van de Panda onder handen genomen door mijn spijbelactie.




Maar da’s meer iets voor ‘Eigenauto.nl’ (: !

zaterdag 15 juni 2013

Zonne-energie onbekend bij Eigen Haard


Mensen die ik over mijn fietshobby spreek zijn vaak zo onbekend met het verschijnsel dat ze het woord 'ligfiets' niet eens in één keer goed verstaan. "Lichtfiets zeg je?" Dat is vermoeiend om steeds en nog harder ook te moeten herhalen. Kun je schor van worden.
Woningbouw 'Eigen Haard' bakt de marshmallows echter nóg bruiner. 
 Op 2 Juni schreef ik ze een e-mail met de titel Idee stroomopwekking :

Geachte woningbouw,

Ik zou graag investeren in de stroomopwekking door zonnepanelen op het dak van onze flats.
Zoals u kunt zien heeft het blok een enorme oppervlakte (plat dak). Ik meen dat er wel andere buren zijn die hierin ook zouden willen participeren.
Zou u mijn idee kunnen voorleggen bij Eigen Haard?


Hoogachtend Michiel Adriaanzoon Leemans


Ik had gehoopt op een positieve respons. Of anders op z'n minst op wat steekhoudende tegenargumenten. Over diefstalgevoeligheid van de altijd toch wat kostbare panelen op zo'n dak bijvoorbeeld.


Verbijsterd las ik  hun reactie vanmorgen. Die alle verwachtingen tart:




woensdag 5 juni 2013

De (be)zittende klasse

Ik heb weinig geblogd de afgelopen tijd. Toch heb ik wel de tussennaaf-ophanging in de Limit verstevigd na een breukje. Twee keer zo zwaar uitgevoerd. Maar aangezien de meeste velomobilisten van het cash-and-carry type zijn verwacht ik daar weinig belangstelling voor.
Dus kan ik me de tijd en moeite van een beschrijving met foto’s besparen niet waar?
 Een andere reden is de seizoendrukte op het werk. Ondanks de verminderde aanvoer door de stagnerende economie hebben we veel (extra) werk. Doordat we al het verdeelwerk van de planten nu op onze eigen (2’) etage uitvoeren. Dat leidde af en toe wel tot haast 2x zo lange werkdagen.
Goed voor de centjes natuurlijk maar (aangezien ik geen C&C-type ben ook) geld is niet alles.
Zo moeten we voor de verdeling vanaf Maart gebruik maken van zgn. ‘stand-up’-verdeeltrekkers waarmee weinig te lachen valt. Wat mij betreft ten minste.
 Het voortdurend elektrisch optrekken en afremmen bezorgt me pijn in de voeten!
Voorheen werkte ik op een trekker zoals Saïd hier demonstreert. Ik had hem gevraagd daar gewoon bij te gaan zitten maar hij is Marokaan…


Dit is de ‘nieuwe’ verdeeltrekker (ingevoerd vd bloemenafdeling op de begane grond). Met mijn simpel ontwerp klapstoeltje er op gezet. Dat steunt op de voetenplank om het contact te maken.


 Omdat ook nog de koppakking van de Panda het begeven heeft waardoor ik de auto niet gebruiken kan heb ik mijn voetjes veel te hard nodig om op het werk te komen!


Wie meent dat zo’n initiatief wel met open armen ontvangen zal worden op die beroemde bloemenveiling van Aalsmeer heeft het jammer genoeg mis.
Het is me verboden er nog langer gebruik van te maken en er zou “vervangend werk worden gezocht”.
Dat laatste gebeurt echter niet (ik sta nog steeds op het schema voor de verdeling) dus ga door met mijn eenmansactie. Ook al ben ik volgens hen dan “zo niet verzekerd”.
En gelukkig lid van de vakbond….

Ik bedank Joop (FNV-lid) vh nemen van de foto met mij er op!

Morgen neem ik het verbeterde stoeltje mee van multiplex (het spaanplaat-ding was vermolmd). Met een gel-zadeldekje (vd Action) er om heen. En een schroefmachientje.
Dat prototype monteer ik dan ook ff hoger...