zondag 8 december 2013

Deelbare achteras

Voordat ik er mijn verstek-afkortslijper op zette heb ik ik nog een laatste keer de "toch zo goed want originele" Limit as gefotograveerd.


Duidelijk zichtbaar is het weggesleten metaal onder het binnenste lager dat de speling in het wiel veroorzaakte. Hoewel ik een slotbout in de holle as stak om met de kop het uiteinde met linkse draad te beschermen moest ik toch zó veel hamerslagen uitdelen om de lagers er af te krijgen dat dit optrompte.
Het beschadigde schroefdraad vernielde hierna ook nog eens de alu draad in de naaf van het wiel zodat de boot helemaal aan was!
Mijn oplossing was de naaf uit te boren en een expander-constructie toe te passen.

De eerder gelaste "paddestoel" bleek helaas een teleurstelling: Na montage slingerde het tandwiel toch wat. Niet veel, maar zonde om mogelijk andere narigheid te krijgen hierdoor.
Ook hierna zou nog een litanie aan niet goede freewheel-ophangingen volgen ):
Maar nu weet ik hoe ik het maken moet:  

Een BSA bracketcup verlassen aan een stuk rondstaf (2 cm) en dit naar een metaaldraaier brengen. Maar die dan ook zeker machinaal tappen laten indraaien!
Gelukkig vond ik een geïnteresseerde metaaldraaier op de Hornweg, n.b. vlak naast de Plantenveiling :-)
  Die draaide wat ik vroeg.


Ik heb de as nu dus eigenlijk uit 4 delen gemaakt. Waarbij ik bijvoorbeeld het loopvlak van de lagers vervangen kan door alleen een nieuw buisje (15-12mm) van draad te voorzien met de aangeschafte tappen.
Ook kan ik het vrijwiel vervangen zonder de achtervork uit te hoeven bouwen, de moeilijk te bereiken schokbreker los te hoeven maken...Moet ik doorgaan met uiteenzetten?



Natuurlijk had me ook velomobiel.nl wel een nieuwe as kunnen maken (of de oude oplassen en opnieuw afdraaien).
Maar ik wil nu juist GEEN herhaling van het voorgaande (: !
Sterker nog, als er gelijk voor een demontabele freewheel-ophanging was gekozen zou er niet zo ontsierend hoeven zijn gezaagd in de staart van het koetswerk!      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten