zondag 24 november 2013

Chromo spriet met grote diepgang

Ik voel me beter als ik regelmatig roets. Zeker een keer woon-werk (40 km) per week.
Omdat ik maar niet gebeld werd dat de 2 mm wanddikte klaar was heb ik een 'overbruggingsroets' gemaakt van de voormalige bankdrukfiets. 


Zelfs moeite om het stuur terug te bouwen naar een meer Thys-achtig uiterlijk heb ik niet gedaan dus een foto'tje zet ik er niet bij ;)
Maar gelagerd heb ik dat stuur wel dat was het probleem dus niet. Het blijkt alleen (nu pas!) dat ik een veel te hoge pet op had van de Shimano Nexus 8-speed naaf. Omdat ik hem -kennelijk- nog niet eerder als roets beproefd had.
Als je het tandwiel in de rijrichting draait lijkt het gelijk aan te vatten vanwege de gebruikte sperlagers ('silent clutch'). Doe je hetzelfde maar veel krachtiger, met de voetenslede en de armslagkabel dan blijkt er toch een akelig stuk 'kaalslag' op te treden voor de aandrijving werkelijk aangrijpt. Niet prettig!
Hoewel het schakelgemak van de N. 8 best geprezen mag worden is hij ver inferieur aan de Thys-systemen (en de eenvoudige Shimano Silent Clutch van de pré-CVT's).
Waarschijnlijk komt dit omdat er in een versnellingsnaaf meerdere nokken, in dit geval sperlagers, worden gebruikt maar pas na elkaar worden geactiveerd. Derk's Roller-ramp is maar éen groot sperlager dus werkt dat veel beter.
Desalniettemin heb ik op de mindere roeifiets, met de 'Red-band'-naaf donderdag de rechtse tappen terug geroeid naar Hillegom. Ondanks de lage snelheid ipv rechtstreeks terug naar huis een prachtige rit langs de Westeinderplassen!
Door Nieuw-Vennep waar mijn roemruchte Flevobike Alleweder gebouwd werd naar Hillegom. Waar een mevrouw een deur met postpakketten er voor (en een briefje op de deur met het verzoek om dat te doen) open deed. Die er van overtuigd leek dat "Ik mijn geld wel terug zou willen hebben zeker?".
Het kostte me wat moeite haar uit te leggen dat ik niets kwam opeisen maar juist iets terug kwam brengen. Waarvoor ik niet betaald had. "Eerlijk duurt het langst toch" ?

Vrijdag bij het AluminiumCentrum bleek dan -tot mijn opluchting- dat er na 3 weken  weliswaar niet gebeld was maar wel de flensplaat al weer keurig gelast. De neus nog niet omdat ze ondanks (of dankzij) mijn vele aanwijzingen met viltstift de richting van het buisje niet zeker wisten. Zó dus heren ;)

Terwijl ik weer naar de schildpadden keek in de receptieruimte werd dat alsnog vlotjes gedaan!
Dit is de in-totaal vierde keer dat ACA keurig recht een rvs-spriet last. De zwaarste tot nog toe met z'n 2 mm loopvlak (alles op de foto al 2 kg en 850 gram) maar ook de goedkoopste!
Het lassen? 20 euro...

De m8 ophangbouten der geleidewielen bevestig ik met een 'zelfontwikkeld' systeem. Zonder lassen noch solderen.
Ik gebruik inslagmoeren (voor hout) uit de ijzerwinkel waar ik de scherpe puntjes van af slijp. Omdat die dingetjes wat taps lopen zetten ze zich prima vast en een m10 boorgat. Het armslagkabel-geleidewiel is zwaarder belast dan die van het retourelastiek. Daarom krijgt die eerste van mij zo'n gevleugelde inslagmoer aan weerskanten. In het buisje maar éen waarvan ik de vleugeltjes heb mee gebogen in de ronding van het buisje. De overstaande zijde heb ik dan m8 geboord en de draadeind eenvoudig door gestoken (vastgezet met een borgmoer).


De las aan de voorkant blijft mooi achter het geleidewiel en deze manier is ook geschikt om bijvoorbeeld snel een boegspriet in te korten (me destijds aangeraden door Derk Thijs zelf :-) !
De fiets rijdt weer prima en mijn personenweegschaal geeft 15 kg op. Maar dat lijkt me geen nauwkeurige meting en ik denk dat ik met de trommelrem en de panzerfaust vooraan toch beter niet te water kan raken :)

2 opmerkingen:

  1. 15kg kan ik mij moeilijk voorstellen. Deze Thijs kan best wat lichter zijn dan mijn Saga, maar minstens 3kg verschil is wel heel veel. Mijn beste weging gaf 17,8kg aan! Een gewicht dat ik nog net met 1 arm naar de 1e etage kan tillen. En daar komt de toptas nog bij... Gelukkig ben ik van het roeien al wel duidelijk sterker geworden :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof dat ook niet echt. En dan weeg ik ook geen 67 kilo :0 !
    Misschien dat ik binnenkort een veerunster lenen kan voor een nauwkeuriger meting.
    Die extra kracht in de armen kan ik op het werk eveneens goed voelen. Bij het verplaatsen van stapelwagens. Hoewel ik dat wel zoveel mogelijk mechanisch doe. Met het roetsen kun je de benodigde kracht op je armen veel beter doseren.

    BeantwoordenVerwijderen