zondag 27 oktober 2013

laag-budget expanderverbinding

Mijn speurtocht naar een nieuwe as heeft niet echt iets bemoedigends opgeleverd. 
Gerrit Tempelman "zou bij zijn vader kijken" maar telefonische navraag wijst uit dat dat kennelijk tegen viel.
Ik heb contact gehad met het toeleveringsbedrijf van Sinner die me mailde dat de Mango inwendig 13mm lagers gebruikt ipv de 15 van de limit. Dat gaat dan dus niet passen want de grootste buitendiameter van zulke lagers is maar 32mm en nooit 35 dat ik in de eenzijdige vork heb.
Ze boden wel aan speciaal een as voor me te maken maar een prijsopgave daar van heb ik niet.
Ymte Sijbrandij van velomobiel.nl was zeer expliciet in het stellen dat hij -het bedrijf dan- me zou kunnen helpen. Voor het Mango-systeem heb ik een hele andere achtervork nodig zelfs zei hij. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten!
Maar hij liet blijken een sterke voorkeur te hebben om de oude as te gaan repareren. Omdat zij de linksdraaiende tap en het snijraam hebben.
Daar heb ik een hard hoofd in omdat het wiel al dol draaide (om voor mij op dat moment nog onbegrepen redenen) bij sterk aanzetten vóór ik het wiel er af haalde (ivm de speling op het binnenste lager).
Ik ben veel te bang om een nog kwetsbaarder as en wielnaaf terug te krijgen dan degenen die ik opstuur door revisie. Hoewel ik de door hem geschatte kosten van 80 euro zeer redelijk vind.

De methode die ik zelf beoog is ook niet simpel en berust nog op een onzekerheid maar één van de hobbels is al genomen. Ik heb de aluminium naaf in het wiel bij ACA uit laten boren met een zelf meegenomen 15mm staalboor. Met drie man (inclusief ondergetekende) hielden we het wiel op zijn plaats op de machineklem onder de kolomboor. 
Ik kan daar nu een 15mm gegalvaniseerd stalen precisiepijpje doorheen steken. Dat is door mij aan het uiteinde afgeschuind. Zoals een stuurpen-expander van een racefiets dus.
Het contra-deeltje van hetzelfde materiaal trek ik dan op zijn plaats met een door dat buisje lopend draadeind m12.
Liefst zou ik daarvoor na het lassen door ACA (te dun om goed elektrisch te doen door mij zelf) een linksdraaiend tapeind gebruiken. Dat ik klaar heb liggen en waar ik ook moeren voor heb natuurlijk.
Als het inwendig draadeind bij het lassen aan het uiteinde van een schroefdraad voorziene halve fietsnaaf (tbv het freewheel) niet meer los blijkt te komen zal dit het getoonde rechtsdraaiende ('goedkope') gegalvaniseerde draadeind moeten worden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten