vrijdag 4 oktober 2013

3 'verduurzamingen' a.d. roets (of pogingen daartoe)

Behalve de mij onwelgevallige weersomstandigheden gelijk de Zaterdag op het EK waren er dus ook nog steeds een aantal storingen die zich voordeden aan de Revolver. 
Daarom heb ik het aanlopende aluminium (406) voorspatbordje vervangen door hetgeen bij de 438 velg (20x 13/8) hoort, maar dan omgekeerd gemonteerd. Omdat de Thys 222 vorken bovenin bijzonder krap zijn moest ik daarvoor in het kunststof spatbord eerst een paar uitsparingen slijpen.


Eigenlijk niets nieuws dus want deze manier van monteren beschermt gelijk ook de boegspriet tegen opspattend straatvuil en daarin is al menig roeifietser mij voorgegaan...

Dan wil ik wijzen op het dyneema-koordje tussen het opvangrubber en het stuur. Dit zorgt voor een opvang van het stuur bij zijdelingse verdraaiing van het stuur.
Dat neigde voorheen nogal eens met een harde klap op het (aluminium) spatbord te kletteren. Wat het aanlopen tegen de Schwalbe-band natuurlijk ook weer geen goed deed!



Ten slotte heb ik de laatste V-brake vervangen, namelijk die boven het achterwiel. Voor een ouderwetse side-pull velgrem. 
Het fijne van deze velgremmen is dat ze  maar op één centrale plaats aan het frame hangen. Daardoor hebben ze een zelf-centrerend vermogen wat de V-brakes, hoe goed remmend ook, ten ene male missen: Het lijkt wel of die een voorkeur hebben om aan te gaan lopen ): !
Voor wie eraan denkt het na te gaan doen moet ik waarschijnlijk teleurstellen. Dat kan alleen als je net als op mijn roets een aangelast oog aan het frame hebt zitten. Dat is gebeurd om er een 28" achterwiel in te kunnen zetten trouwens.


Van de andere kant kunt u zich troosten want het remvermogen achter is (zelfs met de opponeerbare V-brake remblokjes er in) beroerd. Ik voel een hoop rek op het systeem waarbij de blokjes niet echt grip lijken te krijgen op de velg. Hoewel de blokjes ieg zeker niet meer aanlopen na het remmen...
Gelukkig is de trommelrem in het voorwiel wel een betrouwbare bron van remkracht geworden !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten