donderdag 12 september 2013

'Hoge snelheidsfietspad' weinig nieuws onder de zon



Gezellig was het wel met alle ‘Schipholjongens’/ Stradaboys uit Almere, Erwin G., Theo vd B., Beaubleu. Theo van Goor in zijn Quest met racekap en Frans (met witte Quest, uit Almere geloof ik). En stevige hulp uit Noord-Holland idvv  Purmerender Rob Hebbes, snel als de brandweer, zelfs zónder schuimkap .  
Maar meer dan wat extra groene bordjes toegevoegd ad bordjes vd Wielrijdersbond zie ik eigenlijk niet in het met veel poeha & pers gebrachte “Hogesnelheids E-fietspad” van burgemeester Jorritsma.
Toen VeloTheo haar voorbereide toespraakje voor het Flevoziekenhuis dan ook onderbrak met een kritische vraag omtrent de haakse bochten bij de spoorlijn (dat vroeger recht liep en nu erg Quest-onvriendelijk is geworden) bleek zij niet eens op de hoogte van wanneer, waar en hoe…
Dat de velomobielen probeerden de elektrisch aangedreven scooters en fietsen voor te blijven kon ik ze moeilijk euvel duiden maar deed mij wel in de achterhoede belanden met de Cheetah ligfiets.
Gelukkig deed de nieuwe vriendin van Theo vd B. ook mee op een (elektrisch ondersteunde) Kettwiesel . Zij reden iets langzamer. En toen haakte daar ineens Elly ook nog aan in haar Quest met minivizier.  Die ons op het fietspad had staan opwachten. Om beurten reed zij voor, dan weer ik. Prettig, omdat ik toch steeds vreesde een groen bordje te zullen missen. Zij kent de route beter.

Werkelijk sportief vond ik een jongeman, “Jonathan”, met lang haar die, vooral in het begin, rechtop tegen de wind heel goed snelheid wist te maken. Hij bleek bij aankomst bij het AMC in Zuidoost dan ook erg geïnteresseerd in ligfietsen: jong talent J?

Toch zaten ook in ons traject een aantal oversteekplaatsen met stoplichten. En, zoals al gememoreerd, zijn lang niet alle bochten even overzichtelijk en vloeiend. Dus hoezo hogesnelheids- ?

Terwijl de werknemers van onze nationale luchthaven doorreden naar Schiphol (vermoed ik) stonden wij vrije geesten op het eindpunt nog wat na te delibereren.


Dat de tweetakt-scooters zonder katalysator of roetfilter dringend eens aangepakt zouden moeten worden…
Maar daar is politiek natuurlijk méér lef voor nodig.

Een oplaadpaal ergens halverwege met zonnepanelen, dat wel…

Maar is dat niet JUIST iets wat de snelheid weer ernstig onderuit zou halen met je elektrische ondersteuning? ;) 







5 opmerkingen:

  1. Bij dit soort "wedstrijdjes" oftewel publieke campagne staat de uitslag al vast : de gewenste winnaar wint.

    Misschien waren velomobielen niet helemaal ongewenst om wat meer publiciteit te genereren, maar winnen kon je volgens mij nooit zonder gewenst e-voertuig. Zelfs niet als er een velomobiel"kanon" had meegedaan en als eerste over de streep kwam.

    Mijn werkgever had indien ze hadden gewild waarschijnlijk ook kunnen winnen...een trein klop je niet Almere-Amsterdam als de passagiers een e-Step hadden gebruikt...die dingen zie je ook steeds vaker met lieden in 3 delig pak erop...en ze gaan verschroeiend hard ;-)))



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies. En dan is er het probleem met de stroom afkomstig uit vervuilende kolencentrales of gegenereerd door gas waarvoor de politiek zijn eigen burgers de grond in laat zakken...
    Er zal in dit land echt meer aan duurzame energie-opwekking moeten gebeuren en de volksgezondheid is zo-wie-zo niet gebaat bij elektrische ondersteuning.
    Persoonlijk vind ik iedere dag voetendraaien trouwens niet alles. Maar daar kom ik op terug :).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. VeloTejo had natuurlijk makkelijk kunnen winnen als hij niet zo aardig was om bij mij te blijven fietsen! Het is jammer dat door de electrische ondersteuning ik niet boven de 33 km per uur kan komen. Liesbeth, de nieuwe vriendin sinds twee jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaja, de Stradaboys uit Almere waren inderdaad onderweg naar Schiphol. Racen is leuk, maar er moet natuurlijk ook gewerkt worden door de Forensen ;-)

    Ik kwam uiteindelijk tussen de 35km/h e-Scooters over de finish. Dat was wel grappig - alsof ik het zo getimed had.

    Denk dat je met de onderdelen van twee van die e-scooters wel een mooie e-velomobiel moet kunnen bouwen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij dat je de precieze uitslag nog even op je blog geschreven hebt Erwin. In het verwoorden van scepsis ben ik beter zullen we maar zeggen :).
    Leuk je ontmoet te hebben Lies! Juist een sterke rijder als Theo bewijst zo dat je hem -terecht- wat waard bent...
    En fin ik ga verder met m'n spullen pakken voor het roeifiets-weekend in Zeeland...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen