woensdag 18 september 2013

Alu-Centrum verprutst bijna eigen werk

Ik heb Maandag het laswerk tbv de Limit weer opgehaald. Ze hebben het daar druk momenteel kennelijk of de lasser zag tegen de klus op want dat heeft toch een volle week geduurd. Op mijn verzoek zouden ze ook de boutjes verwijderen en de 5 ophanggaten boren. 
Toen ik belde was dat laatste nog niet gebeurd maar "daar kon ik op wachten". Het krioelde er die middag idd van het werkvolk, ook gasten die ik nooit eerder gezien heb daar.


Het laswerk ziet er overtuigend uit maar of het aan de drukte of aan de (ad hoc?) geronselde 'monteurs' lag weet ik niet (ik heb naar de schildpadden zitten kijken in hun receptieruimte terwijl het gebeurde) maar de twee gaten zijn duidelijk uit het midden gelopen bij het boren...


Precies dus waar ik bang voor was dat mezelf zou gebeuren met de boorstandaard op de rand van de flens. En de reden dat ik het nu juist aan hén gevraagd had ): !
Volgens mij hebben ze de naaf niet eens ingeklemd voor er de boor op te zetten, geen kolomboor gebruikt ?!



Ik heb de vijftien euro dan ook contant maar met een minder vriendelijk gezicht voldaan dit keer...
Vind ik het dan niet erger om bijvoorbeeld een rode rembodem in een blauwe Thys te bouwen? -zo vraagt u zich wellicht af....Nee!

Gelukkig bezit het aangelaste tandwiel ook nog uitsparingen voor vulbusjes (12-8mm) om er een tweede tandwiel naast te plaatsen. Dat wordt waarschijnlijk mijn redding.
Ik heb -dus maar weer in Eigen beheer- de naaf tussen de workmate gehangen. De tanden aan twee kanten met bouten en vulringen vastgezet. Mijn antieke maar degelijke Black & Decker boorstandaard vastgebout en nu komt het: Met een 12-8mm vulbusje in een griptang als boorgeleider de gaten redelijk goed gekregen!


Het plan is nu van dezelfde buisssoort 5 evendikke ringetjes te slijpen met de verstekslijper. Dezelfde of minimaal de dikte dat de lassen op het (voormalig) tandwiel liggen. Om de ophangboutjes te ondersteunen / op hun plaats te houden.
De tanden slijp ik natuurlijk weg uiteindelijk maar waren nu nog even handig bij het vastzetten.

Situatie gered!

2 opmerkingen:

  1. Zit het tandwiel wel genoeg netjes in het midden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het oog wel Wilfred. Ik zal eerst de naaf moeten monteren om 'm rond te kunnen draaien natuurlijk. Toen ik de lassen te zien kreeg zaten de boutjes (van foto 1) er nog in en goed. Dus ik heb goede hoop.
    Het zou trouwens mooi zijn als je een schadeherstel-bedrijf gevonden hebt voor velomobielen (: !
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen