woensdag 21 augustus 2013

Gewapend spatbord


Ik kreeg de Optima Cheetah zonder bagagedrager maar met achterspatbord.



 Dat is van een veelgebruikt fabricaat, SKS. Erg licht, dun en redelijk flexibel. Maar ik heb het toch al bij menigeen mogen zien breken. Zo ook bij mij nu…



Reden zal ongetwijfeld zijn het contact met de toptas die de (enigszins) inverende achtervork veroorzaakt versus het gewicht van de tas. Toch duidt dit het ruimtegebrek voor een bagagedrager al aan die de tas anders ver boven mijn hoofd uit gaat laten torenen.
En aangezien het spatbord wel op 5 plaatsen vast zit probeer ik liever die op een lichte manier te versterken.

Dat deed ik door eerst een stukje aramide over het breukvlak te plakken met epoxy. 




Daarna in de lengterichting nog overlappend twee strookjes van 5 cm koolstofband voor het verband in het geheel.


Aardig is misschien te vertellen dat ik geen kwastjes meer gebruik maar daarvoor sisaltouw aanwend. Dat heb ik door een 6-8mm aluminiumbuisje gestoken. Het uitgeharde  uiteinde knip ik er na afloop eenvoudigweg af. Dat scheelt weer het gebruik / en inkoop van wat houten steeltjes J !



 De schroefdraad op het het buisje heb ik er zelf op gesneden omdat het zelfgemaakte gereedschap binnenkort bouwmateriaal wordt. Wellicht later meer daar over...

4 opmerkingen:

  1. Mooie oplossing voor de breuk in het spatbord!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi ook hoe jij heel creatief herbruikbare kwasten weet neer te zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op mijn optima dingo is het spatbord ook gebroken inderdaad, ik heb het iets minder professioneel opgelost met zwart isolatietape maarja, het zit intussen al meer dan 3 jaar goed op zijn plek met die oplossing :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je dit spul in elk geval maar niet met de popnageltang wil repareren Mark. Dan barst het waarschijnlijk in 100 stukken uiteen :) !

    BeantwoordenVerwijderen