woensdag 5 juni 2013

De (be)zittende klasse

Ik heb weinig geblogd de afgelopen tijd. Toch heb ik wel de tussennaaf-ophanging in de Limit verstevigd na een breukje. Twee keer zo zwaar uitgevoerd. Maar aangezien de meeste velomobilisten van het cash-and-carry type zijn verwacht ik daar weinig belangstelling voor.
Dus kan ik me de tijd en moeite van een beschrijving met foto’s besparen niet waar?
 Een andere reden is de seizoendrukte op het werk. Ondanks de verminderde aanvoer door de stagnerende economie hebben we veel (extra) werk. Doordat we al het verdeelwerk van de planten nu op onze eigen (2’) etage uitvoeren. Dat leidde af en toe wel tot haast 2x zo lange werkdagen.
Goed voor de centjes natuurlijk maar (aangezien ik geen C&C-type ben ook) geld is niet alles.
Zo moeten we voor de verdeling vanaf Maart gebruik maken van zgn. ‘stand-up’-verdeeltrekkers waarmee weinig te lachen valt. Wat mij betreft ten minste.
 Het voortdurend elektrisch optrekken en afremmen bezorgt me pijn in de voeten!
Voorheen werkte ik op een trekker zoals Saïd hier demonstreert. Ik had hem gevraagd daar gewoon bij te gaan zitten maar hij is Marokaan…


Dit is de ‘nieuwe’ verdeeltrekker (ingevoerd vd bloemenafdeling op de begane grond). Met mijn simpel ontwerp klapstoeltje er op gezet. Dat steunt op de voetenplank om het contact te maken.


 Omdat ook nog de koppakking van de Panda het begeven heeft waardoor ik de auto niet gebruiken kan heb ik mijn voetjes veel te hard nodig om op het werk te komen!


Wie meent dat zo’n initiatief wel met open armen ontvangen zal worden op die beroemde bloemenveiling van Aalsmeer heeft het jammer genoeg mis.
Het is me verboden er nog langer gebruik van te maken en er zou “vervangend werk worden gezocht”.
Dat laatste gebeurt echter niet (ik sta nog steeds op het schema voor de verdeling) dus ga door met mijn eenmansactie. Ook al ben ik volgens hen dan “zo niet verzekerd”.
En gelukkig lid van de vakbond….

Ik bedank Joop (FNV-lid) vh nemen van de foto met mij er op!

Morgen neem ik het verbeterde stoeltje mee van multiplex (het spaanplaat-ding was vermolmd). Met een gel-zadeldekje (vd Action) er om heen. En een schroefmachientje.
Dat prototype monteer ik dan ook ff hoger...




4 opmerkingen:

  1. Dus zelfs op je werk ben je 'lekker aan het knutselen'.

    Jammer dat ze eigen initiatief, om gewoon je werk te kunnen blijven doen, niet enthousiast toejuichen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je verwoordt goed mijn gevoel daar over.
    Er schijnt eerder iemand bezig te zijn geweest met het idee voor een (klap)stoeltje.
    Maar kennelijk is iets dat niet direct bijdraagt aan de productiviteit maar 'slechts' aan het welzijn van werknemers niet interessant voor de werkleiding om zich voor in te zetten.
    En personeel is momenteel makkelijk te ronselen natuurlijk.
    Ik ontvang van mensen op de vloer veel bijval voor mijn idee.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat belachelijk....maar dan weer, ook treinen hebben goedkope harde bestuurderstoelen zonder schokdemping. Bewegende delen en zachte bekleding gaan immers sneller kapot en dat kost geld !

    Een aanzienlijk deel van de machinisten heeft hierdoor rugklachten door voortdurende trilling en schokbelasting. Het hogere ziekteverzuim kost indirect ook geld maar kennelijk toch niet zoveel als ( onderhoud aan ) goede stoelen...

    De spoorwegen doen klachten wel regelmatig af als eigen schuld, vanwege corpulentie of te inactief/weinig sportief gedrag in vrije tijd. Daar kunnen ze niet helemaal op worden aangevallen, zware spekkige mensen met weke spieren belasten hun wervels inderdaad te hoog op bepaalde plaatsen. Komen daar nog schokken of trillingen bij is het helemaal raak.

    Maar terugkomend op het eigenlijke onderwerp, wat vindt de arbodienst eigenlijk van de hele dag staan op een rijdend voertuig ??



    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Quezzzt,
    De arbodienst (of hoe die tegenwoordig heten mag) hou ik achter de hand. Maar vandaag hebben de "blauwjassen" me ten minste met rust gelaten met mijn clandestiene zeteltje (Ik heb ook nadrukkelijk geen contact gemaakt).
    Het is dus ook waarschijnlijk geen toeval dat "onze" Timo Huges van Flora-Holland na de invoering van deze lijfstraffen op de plantenafdeling naar de NS overstapt begrijp ik? :)
    Of gewoon stuivertje wisselen omdat jullie president-directeur na het Fyra fiasco toch zijn bonus mis zou lopen?
    Een collega (controleur) die ik hedenochtend sprak opperde dat voor onze upright-verdeeltrekker goed beren kunnen worden gedresseerd...
    Met het zitsteuntje er op heb ik er evenwel niet veel moeite meer mee en zelfs geen hekel aan het werk. Hoewel onze etage te weinig ruimte biedt voor deze manier van verdelen (waardoor de afstanden te groot zijn geworden omdat er niet van binnen naar buiten gewerkt kan worden, zoals op de begane grond).
    Ik en menig kantinetafelgenoot hebben dan ook hun bedenkingen vwb de arbeidsproduktiviteit en doorlooptijd van dit nieuwe verdeelsysteem. Terwijl juist de bloemenafdeling het door de jaren heen slechter deed dan wij en een veel groter personeelsverloop kende (...).

    mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen