vrijdag 5 april 2013

Inox boeg lichter

Omdat roestvast staal (of inox) feitelijk een legering is met ieg de elementen Ijzer, chroom, nikkel en koolstof zijn de treksterkte en hardheid groter dan van standaard ijzer. Wat de kern vormt van de Thys ovale 222 en 240 boegsprieten. Vandaar mijn enthousiasme toen ik dit in de wanddikte van slechts anderhalve millimeter terug vond bij de Metaalwinkel als rechthoekig profiel. Met een gewicht van 1,86kg per meter.
Toch was het me niet gelijk duidelijk wat dit voor het eindresultaat zou betekenen, een complete boegspriet. Gelukkig vond ik bij het Aluminiumcentrum ook nog een nóg dunner ronde RVS buis (30X1) voor een zeer schappelijke prijs: 4 euro voor een halve meter!
De rekening was namelijk (mét het laswerk) 24 euro en niet 34 volgens mijn bankafschrift. RECTIFICATIE. Het onleesbare handschrift op de bon vergeef ik hem dan graag ;)
Dat is wel wat anders dan bijna 30 euro voor slechts 80cm bij de Metaalwinkel. Die minstens 10 euro p.m. te duur is. Maar dat is een benadering want zulke dunne kokerprofiel kan ik nergens anders vinden. En ik ben er toch zó blij mee dat ik binnenkort nóg twee stukken afkorten laat.
Het eindgewicht van de 80 cm korte spriet komt namelijk maar op 1750 gram. Dat is 350 gram lichter dan de vorige spriet. Wat me ook niet helemaal verbaast. Omdat ik er maar liefst 4 RVS-1mm stroken op plakte en schroefde , en dan is daar nog dat ‘gele ding’…
Maar ook nog 175 gram lichter dan de door mij met electrisch laswerk gerepareerde ‘kale’ Thys spriet (eigenlijk origineel een CVT-neuspijp)!
De inoxspriet is dus niet alleen slijtvaster maar nog lichter ook. Voor mijzelf ook wel een verrassende uitkomst.
Ik zou dus graag wat ‘boegspriet-RVS’ bij willen kopen. Omdat ik in mijn framebouw-periode al eens meegemaakt heb dat het dunwandig 25x25 uitverkocht raakte en in de hele Hoofdstad niet meer te krijgen was.
Maar daar zal ik even geduld mee moeten hebben want ik zit nog 5 werkdagen zonder betaalpasje.
Toen ik gisteren de Limit buiten zette en in de hal m’n (versleten) fietsschoenen aantrok moet namelijk iemand m’n portemonnee uit de rugzak in de velomobiel getrokken hebben. Met mijn pasje en rijbewijs daar in…):
Opsteker is dan weer dat ik m’n Shimano-fietsschoenen van rubber kan gaan voorzien. Want ik ontving van Wim rubber van 4,25mm dik. Afkomstig van het tunnelrubber dat hij gebruikt als interieurbescherming en te koop is op VelomobielOnderdelen.nl. Er zitten 'n soort nopjes op tegen wegglijden van je voet.

4 opmerkingen:

  1. Dag Mick,
    Volgens mij is het rubber 4,25 mm dik, geen 2,25 mm.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja je hebt natuurlijk gelijk (zal zijn dat ik op 't werk al zoveel getallen heb gezien), ik pas 't gelijk aan!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mick, bij Divema in Edam kun je alle soorten RVS en titanium bekomen, van Medisch t/m zwaar industrieel en op maat gezaagd/gesneden met plasma snijder
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tip Willem, misschien komt dat nog eens van pas (zou een prijsvergelijk kunnen doen).
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen