donderdag 7 februari 2013

Kantelaar bereikt Bloemenveiling / Powerled

Eigenlijk had ik voor vanmorgen naar het werk de laatste rit met het (ex-hoofdlamp-) 7 LEDs voorlampje van de Limit in gedachte. Een blik op de regenverwachting van Buienradar.nl deed me dat als een gemiste kans zien: Maar 20% regenkans tegen het dubbele op Vrijdag! Ook gaat ’t morgen nog n’s vriezen… Een leuke kans om de Noomad-molenwiek eens in de praktijk uit te proberen, waarvoor ik de aanschaf en de moeite gedaan heb uiteindelijk.
Het ging, als al eerder opgemerkt, niet snel. Vergelijkbaar met de bankdrukfiets ongeveer. Maar ik en de fiets zijn ongehavend aangekomen / en samen thuis ;)
Wel moet ik de –n.b. meebestelde!- ‘guardabarros’ , sorry spatborden, nodig monteren. Want “weinig kans op regen” m’n hoela ): Tot tussen m’n tanden zat het opspattende pekel/zand !
En wat dacht u van de boegspriet? Als Derk dit zou weten…
Maar er was zelfs nog tijd genoeg over om te douchen en een droge (werk)broek uit de locker aan te trekken.
Met de ‘gewone’ Revolver is het nemen van de trekkerhelling om de 2’ etage van de plantenafdeling te bereiken geen enkel punt. Maar om individuele overbelastingsverschijnselen te voorkomen heb ik dat met de kanteltrike-uitvoering toch maar met de lift gedaan…
Maar ff, hoezo laatste rit vd 7 LEDs?
Ik heb van Erwin een echte ‘powerled’ gekregen met een serieuze lichtopbrengst. En een afbuiglens er voor om geen tegenliggers/rijders te verblinden!
Om de print tegen water te beschermen heb ik die op Erwins' advies gecoat. Dat deed ik met polymerenkit.
Deze zou bestand moeten zijn tot ieg temperaturen van -40 tot +90.
Omdat het in de punt van de neus der Limit in de regel niet nat zal worden verwacht ik dat ik vernieling door hitte van de kitafdichting tijdig zal kunnen constateren. Om die in dat geval alsnog te vervangen door een waarlijk ‘vuurvaste’ kit…
Ook de uittredende draden worden door het polymeerrubber ondersteund.
Dank Cookie Strada!

2 opmerkingen:

  1. Geen dank hoor; ik hoop dat 'ie nog lang je pad mag verlichten ;-)

    Dat rode stekkertje vlak bij de lamp, daar zit siliconen-vet in (plakkerig wit spul). Dat is om ervoor te zorgen dat de contacten niet gaan roesten - daar had ik last mee met de Alleweder. Niet schoonmaken dus :P

    Heb je al nagedacht over de voeding van de lamp? Onder de 6 Volt geeft 'ie geen licht meer, dus je hebt minimaal 6 AA batterijen nodig, maar liever nog 8. De Eneloop accus doen het goed, maar zijn vrij duur geloof ik. Ook is het opladen van 8 van die dingen tegelijk lastig.

    Je zou een 12V NiCd accu van een (goedkope Gamma) boormachine kunnen gebruiken, of een NiMh accupack uit de modelbouw wereld.

    12V Heeft weer als voordeel dat je allerlei kabels en gadgets voor gebruik in de auto ook in je fiets kan gebruiken.

    Velomobiel levert een 12V 4AH NiMh accupack bij de Strada met lader van Conrad.nl.

    Heb ooit wel eens iemand gezien die een boormachine accu gebruikt had. De boormachine had hij gesloopt, en het klikmechanisme met de contacten aan de fiets gemonteerd. Kon hij zo het accupack op klikken. Heel mooie oplossing.

    Maar goed; jij bent handig genoeg.

    Oh ja; ik gebruik bij sommige van mijn fietsen niet eens een schakelaar, maar doe gewoon de stekker van de accu los als de lamp uit moet - de lamp blijft bij mij normaal bij elke rit, ook overdag, aan staan. Wel zo veilig, en weer een potentiƫle bron van storing minder.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Erwin,
    Ook daarvoor -die voeding- zag ik gelijk een goede kandidaat: De voormalige voeding van mijn rubberboot-opblaaspompje.
    Misschien herinner je je nog dat ik een 'blower' had om het vizier van mijn Mask te ontwasemen? De waaierpomp daarvan heeft inmiddels de geest gegeven maar het batterijenpack heb ik nog. Het heeft 8 AA cellen (9,6) volt. Maar er komt wel bijna 11 volt uit en daar lijkt je Superled van te smullen :)!
    Die pasta in de stekkertjes heb ik ontdekt ja, lijkt wel wat op van die warmtegeleidingspasta. Zoals je altijd tussen een processor en de cooler smeren moet.
    Het mooie is dat ik ook die stekkertjes goed gebruiken kan.
    De Sigma werkt namelijk ook met een inplug-mechanisme. Wat dan overgaat in een kroonsteentje alvorens het lange snoer de goot in gaat... Achter het stekkertje kan ik de draad dus doorknippen en met het kroonsteentje verder aansluiten.
    Daardoor kan ik hem later makkelijk weer uitbouwen (mocht de kit verbranden bijvoorbeeld).

    Mvg & erkentelijkheid, Mick

    BeantwoordenVerwijderen