woensdag 23 januari 2013

7 LED’s voor 1 gloeilampje

Over ‘de tijd van de C-Alleweder/ FAW’ kwam ik nog een aardig berichtje tegen. Ik dacht eigenlijk dat ik de Limit gekregen had met halogeen-verlichting. Goede verlichting is dat maar het vraagt nogal veel stroom. Van een flinke accu dus die er bovendien niet meer in zit. Ik herinner me nog dat Jan ’n tijd naar ’t ding aan zoeken was maar te vergeefs…;-).
Het blijkt dat er in de ‘Sigma’ zelfs alleen maar een gloeilampje zit! Hoewel ik over het kleurenspectrum van LED-verlichting ook niet wild enthousiast ben, is het energieverlies door warmte daarvan toch minimaal.
Ondanks goedkoop in aanschaf vind ik de hoeveelheid licht die mijn geliefde Action 7-LEDs hoofdlampje biedt op slechts 3 AAA’tjes indrukwekkend. Alleen bereikt dat licht de weg voor mij nauwelijks. Doorgaans voor woon/werk geen probleem omdat de Randstad goed verlicht is. Des avonds van familiebezoek op het platteland terugkeren over onverlichte fietspaden is een heel ander verhaal!
Behalve het hoofdlampje dat ik veel gebruik heb ik ook nog een irritant knipperend exemplaar dat ik gebruik voor transplantatie van onderdelen. De 7 lampjes daarvan zijn allemaal parallel op het printplaatje gesoldeerd dus dat is voor mijn gebruik –als voorlicht- erg handig. De rest van de ‘driver’, of te wel de knipper-standen, kan ik achterwege laten.
Ik hoopte dat ik daardoor zelfs al met 2 AA’s als voeding zou kunnen volstaan maar dat bleek toch wat schamel. Dus heb ik bij Hecke een houdertje voor 4 AA’s bijgekocht (E1,50) waarvan 1 doorverbonden. Want doosjes voor 3 hadden ze jammer genoeg niet…
Maar dat is niet moeilijk, je vlecht gewoon ’n draadje om het veertje heen en gebruikt dat als + pool
Mij benieuwen wat dat voor beeld geeft morgenochtend !

4 opmerkingen:

  1. Welkom in 2013 :)

    Heb nog wel wat Power-LEDs en drivers voor je als je meer wilt spelen. Mijn ervaring met die 5mm LEDs parallel is dat ze langzaam één voor één afsterven als je ze vaak langdurig gebruikt.

    Groetjes!

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie ik dat goed in de laatste foto? Is je koplamp nu blauw? Een kleur die ik zelf nooit zou kiezen (los van de asociatie met politie/ambulance/brandweer) omdat het de meest verblindende kleur is die je maar kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Erwin, jij ook de beste wensen! Maar ik begrijp natuurlijk wat je bedoelt :)
    Ik zal je aanbod in gedachte houden! Van dat afsterven heb ik ook al gelezen bij Quemo, dat zal me met de amberkleurige ook nog wel gaan gebeuren. Maar díe heb ik eeg reserve.
    Wat me op dit moment het meeste stoort is dat vanmorgen de lamp, eenmaal buitengezet, niet meer werkte dus ik zal eerst met de universeelmeter id weer moeten. Had alleen m'n 'gewone' hoofdlampje nog (en achterlicht).
    Voorts ben ik nu niet bepaald zo'n electronica-man als jij en Quemo. Het woord 'driver' zegt mij dus eigenlijk niets. Ik schuif een aantal penlights achter elkaar tot ik op de gewenste lichtsterkte kom en verder dan het, kennelijk, juiste gelijkspannings-voltage kom ik eigenlijk niet. Des te interessanter je aanbod natuurlijk!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Neil: Nee het zijn gewone witte led's. Het is mijn camera op nachtinstelling die dat doet. Met Windows Live Photo Gallery heb ik er (een soort) wit van gemaakt.
    Dat is alleen weer wat ten koste van de scherpte nog weer gegaan volgens mij. En omdat LED's de kleuren toch al wat vertekenen leek me dat geen doodzonde.

    @Astrid (die ik de link zo door mail). 'Pippeloentje' de kater is oranje-wit :).

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen