zaterdag 21 april 2012

SKF E2 achterwiellagers

Bij het demonteren van de Limit vond ik speling op het achterwiel tov de kast. Een beetje speling in de lagers waar de as in draait en wat in de achtervorkophanging. Samen toch genoeg voor irritant veel! Aan de hand van Velomobielonderdelen.nl kwam ik op de hoogrendementslagers (E2) lagers van SKF. Maar Quest, Strada en Mango gebruiken een andere maat. Dus kocht ik ze bij een bedrijf aan de Hemweg.
Ik kon de oude lagers vrij gemakkelijk verwijderen met een rond stukje ijzer en een hamer (tegen de buitenring van de lagers). Ze hebben zo’n kwetsbare rubberen afdichtingsring en ze draaien zoals ik op dat moment beoordeelde als “nog goed”. “Hoe kun je er nu ook voor kiezen om een wiel op te hangen aan groeflagers die maar 2,5cm uit elkaar zitten?!” -vroeg ik me nogal sceptisch af (van wie zou ik dat toch hebben :-).
“Zeker weten dat als ze aan weerszijden van het wiel zaten ze nog jaren hadden meegekund!” Nu ik de nieuwe lagers, van hetzelfde type die Wim verkoopt, gemonteerd heb is die scepsis toch wel wat geluwd: Werkelijk ALLE speling is weg! En wat lopen ze voelbaar veel lichter!
Nu resteert natuurlijk nog de speling van de vork zelf door het ovaal uitgesleten zijn in de carrosserie. Daarvoor ga ik gebruik maken van 'n ijzeren stoelhoek uit de bouwmarkt. Als ik die in tweeën zaag hoef ik daar namelijk alleen nog maar een M8 gat in te boren. Aan de hand van het nu spelingloze wiel kan ik dat met een lat vanaf nu eenvoudig uitlijnen. Terugkomend op zekere
scepsis over de Limit: Met een speelgoed-speriscoopje van de Action zag ik dat er toch wel degelijk ruimte moet zijn in de centrale tunnel voor een groter grootste voortandwiel in de C-Alleweder. Waarschijnlijk geen 65 tands maar toch zeker wel een 52. Waarom er dus gekozen is door ‘iemand’ voor 28 als kleinste ad pedalen? Bezwaar van de eenzijdige ophanging blijft natuurlijk de dikke kont aan een velomobiel die het veroorzaakt… Of de langere lengte natuurlijk zoals bij de Quest. Bij de mijne niet zo extreem breed als bij de Mango of Strada maar toch…Zie foto.

2 opmerkingen:

  1. Jéétje wat een dikke kont heb jij....eueuhh, heeft je Limit. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geef toe, een aberratie van mij waarschijnlijk :-). Maar ik vind dat deel bij een WAW of 'n Evo-K nu eenmaal mooier...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen