maandag 30 april 2012

Nylon te lijf

In de opgaande sporen van de trekkerhellingen op mijn werk zitten een soort weerhaken van nylon. Deze dienen om te voorkomen dat als er een haak van een kar zou los komen die met donderend geraas en veel schade ongeremd de baan kan afdenderen.Die blokken worden nog wel n’s kapotgereden (wat in principe niet kan…) en dan ontferm ik me er soms over, daar ze toch niet langer bruikbaar zijn. Met de gatenzaag heb ik er 2 cilinders uit geboord en in het midden m8 draad getapt. Waar zou dit voor moeten dienen?
Een belangrijke reden om over te gaan op een composiet-velomobiel bij aankoop van de Limit was het uit een stuk gemaakte koetswerk. De FAW had een nogal loszittende neuskegel die daarom geen betrouwbaar richtpunt bood voor het midden van de fiets. Toen ik de spelingvrije E2 lagers in de achtervork had gezet hoopte ik dan ook dat het met de 2 meter 40 lange hardhouten lat nog slechts een kwestie van uitlijnen zou zijn. Met het koplampje als richtpunt.Maar wat ik ook trok aan de vork, de (rechte) lat bleef wel 8-9cm naar rechts wijzen! Had dan de achterwielophanging ooit wel eens gedeugd? –drong de vraag zich op.Dat denk ik wel maar ik heb ook de versteviging van carbon met epoxy wel eens afgebeeld. Dit moet later gebeurd zijn n.a.v. een te zwakke vork. Helaas was het al te laat want er was al torsie opgetreden: Het wiel helt dus wat over naar links!Dat zou betekenen dat ik de tweezijdige bevestiging id koets niet langer horizontaal zou kunnen houden. Wat vervolgens bij inveren een steeds andere hoeken van het achterwiel zou gaan veroorzaken: Dat is mijn eer te na, daarvoor heb ik geen C-Alleweder gekocht!Omdat de schuin verlaste omwonden vork bovendien nog slechts ruimte biedt voor een smalle 32mm achterband heb ik Tempelman gecontacteerd.Gerrit is zo vriendelijk geweest uit de opslag van zijn vader een alu vork uit een schadefiets en een ijzeren exemplaar op te sturen voor 25euro incl. porto.Helaas komt noch de lengte noch de ophanging overeen met de vork die ik heb: Al 3 verschillende vorken terwijl er maar 30 Limits zijn gebouwd!
Wij (de kat & ik) hebben gekozen voor de aluminium hoewel die wat langer is waardoor de ophanging best iets naar voren gemaakt moet worden. Ook zal ik die zeker eerst versterken met carbon alvorens te gaan gebruiken!Ten slotte zal ik zelf een oplossing moeten (laten) maken voor de inbouw. Ik hoop dat mijn broer de groene cilinders kan afdraaien tot ze in de witte nylon bussen vd vork passen. Dan zal ik ze horizontaal verbinden met (alu) tapeind. Zodat ik vanuit de fiets weer m8 bouten in kan draaien in het resterende (donkergroene) gat. De groene kernen zouden daardoor stil moeten blijven staan terwijl de vork met de bussen er om heen kan draaien.

2 opmerkingen:

  1. Mick
    Wat handig zo'n deskundige kat.
    Mag ik een jonkie van hem ?
    groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Bram,
    Dan zal je 'm moeten klonen, want hij is gecastreerd ;)
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen