woensdag 21 maart 2012

’n Stukje Meetkunde

Stel je wilt uit een gelijkzijdige driehoek het midden bepalen, hoe ga je dan te werk? En wat heb je daarvoor nodig?
Een passer , een rechthoek en een techniek die “Meetkunde” heet.
Je kunt dat ook een andere naam geven natuurlijk. Van een interessant klinkend buitenlands leenwoord bijvoorbeeld (zoals de NVHPV een gekleurd logo invoert). Maar het is en blijft toch gewoon Meetkunde.
En misschien zou u beter eerst het –d/t/dt gebruik in uw eigen taal nog eens kunnen bestuderen…
Maar dat terzijde, zo dwaal ik af!

De theorie gelijk gepaard doen gaan van de toepassing die ik er voor heb, dat lijkt me het beste.
Zodat jullie het nut er van moogt inzien (En zet dat ding eens van je oren!). Uiteindelijk hebben we het hier over ‘tweede kans onderwijs’.

De lagers van de as in mijn Limit zaten ingeklemd in RVS lagerschalen waarvan de zijkanten een gelijkzijdige driehoek vormt.
Ik heb de vorm daarvan overgenomen op een stukje board om de plaats te bepalen van de nieuwe as (van de naaf).
Daartoe heb ik met een passer vanaf de uiteinden van de langste zijden naar het midden toe gelijke afstanden uit gezet. Zo kon ik met een rechthoek loodlijnen neerlaten op ieder overstaande zijde. Het kruispunt van die loodlijnen vormt zo het middelpunt.

Twee van die plankjes zou genoeg zijn om een stuk draadeind door te steken als constructie-hulpmiddel (de rode driehoek).
Maar liever werk ik aan de kant waar de naaf door gaat steken met een grotere mal (blauw op de foto).


Zodat als er achteraf toch nog iets moet worden herzien of versterkt ik ook weer het draaipunt zal kunnen terugvinden. Dat niet mee draait trouwens...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten