dinsdag 13 maart 2012

Modificeren Sram-naaf lastig


Op de plantenveiling is het door het begin van het Lenteseizoen flink drukker geworden. Toch is April pas ‘pruimentijd’. Met in het achterhoofd het Paastreffen heb ik gelukkig wat daagjes vrij kunnen krijgen. Om de Limit klaar te stomen voor de rit naar de Harskamperdennen.
Hoewel de kettingloop ongeveer authentiek zal blijven zal ik voor het plaatsen van een tussennaaf nog wel wat zaagwerk moeten verrichten. Daarom wil ik vast weten welke naaf dat gaat worden met welk tandwiel aan het naafhuis.
Behalve een al gemodificeerde Sachs 3x7 heb ik ook een Sram-naaf liggen met 4 M6 bevestigingsgaten voor een schijfrem/ of tandwiel natuurlijk. Het lijkt dus meer voor de hand te liggen díe naaf te gebruiken. Ware het niet….

De Amerikanen hebben na het overnemen van de uitstekende versnellingsnaven van het Duitse Sachs helaas niet alleen de schakelstift-bediening vervangen. Door een pompeus stuk kwetsbaar plastick aan het asuiteinde. Ook de werking is totaal tegenovergesteld als Sachs dat deed. De stift schakelt in de ontspannen stand naar de laagste ipv de hoogste versnelling. Zoals ook de Nexus naven van Shimano dat doen. Op zich zelf niets mis mee.
Maar omdat ook de componenten hierdoor in een totaal andere volgorde worden bekrachtigd is het me niet meer mogelijk juist de zwaarste stand der versnellingen uit te schakelen.


Hooguit kan ik door uitnemen van pallen een vrijstand creëren door alleen de 1 op 1 stand te behouden. Maar dat vind ik wat pover qua resultaat voor de door mij 2dehands aangeschafte Sram-naaf . En zal me echt niet in staat stellen een zwaarbeladen Limit brug-op te krijgen. Tenzij ik de stappen tussen de tandwielen onprettig groot maak.

Gelukkig heb ik de naaf uit de Alleweder veilig gesteld!
Hoewel daar geen besvestiging voor een tandwiel voor de secundaire ketting op zit is mijn bedoeling om draad te tappen in de spaakgaten en een aluminium overgangsplaat met 18 schroefjes voor de 5-punts ophanging van het tandwiel te gaan gebruiken.
Op die manier zal het vinden of maken van zo’n tandwiel ook wat makkelijker worden hopelijk.

2 opmerkingen:

  1. Werkt de methode die je 18-10-2010 hebt uitgelegd niet meer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel, maar dan moet je dat wel toepassen op een oude Sachs 3v naaf, dat lukt niet met de uitvoering die Sram er van gemaakt heeft.

      Verwijderen