dinsdag 21 februari 2012

Bedenkingen bij de Limit


Meestal probeer ik eerst iets te maken of beproeven en schrijf er dan over. Dat schept minder (valse) verwachtingen. Met iets veranderen aan de Limit is het beter eerst iets goed te overdenken voor ergens de zaag of boor in te zetten…

Zo ben ik eigenlijk een groot voorstander van vm-en met de ketting rechtstreeks naar het achterwiel. Zoals die van VM.nl of Beyss bijvoorbeeld dus.
Een kleiner achterwiel waar ik bij de L. aan vast zit is jammer maar niet onoverkomelijk. Dat is eenvoudig te compenseren met een >64t t-wiel.
Bij de Limit zit dat tenminste netjes in een redelijk taps toelopende staart.
Verder ben ik voorstander van een tweezijdig opgehangen achtervork (Beyss en Leiba X-stream o.a.). Maar bij een 20” wiel is de kracht op de eenzijdige vork ieg kleiner dan bij een 26” (VM.nl). Daar is dus zeker mee te leven… Het voordeel met bandenwisselen kan ik namelijk niet ontkennen.
Ik heb bedacht zelf een tweezijdige achtervork te lassen vd Limit. Die ik dan wel iets smaller zou moeten maken dat de gebruikelijke 13 cm ivm de ruimte id wielkast. Dat zou kunnen door wat te ‘smokkelen’ met de linker conus-afsluiting, eigenlijk de naaf stiekum wat excentrisch te maken.
De asmoeren zou ik dan moeten vervangen door een snelspanner die ik van binnen in de fiets vast- en los zou moeten maken. Zoals de Evo-K dus ongeveer.
Maar dan kan ik dus niet meer mijn geliefde 2X7+ vrijloopnaaf gebruiken want die werkt met asmoeren en een bedieningskabeltje…En zou ik dus minimaal een dubbel voortandblad moeten fabriceren. Hetgeen de kettingloop –in 1 keer naar ’t achterwiel- er bij de C-Alleweder niet simpeler op maakt.
Ook stelt dat hogere eisen aan een voorin te plaatsen ketting-spanhuis en is ook nog een voorderailleur nodig natuurlijk.
Wat me het meest tegen staat aan het idee is de extra uitsparing die ik dan rechts zal moeten maken id achterwielkast voor de derailleur. Spanhuis of niet maar dat is voor mij nu net een uitsparing TE VEEL!
Met een Nexusnaaf (die ook wat is te versmallen ad rollerbrake-kant) hoef ik geen uitsparing bij te maken, behalve voor de asmoeren. Maar dan mis ik de snelspanner weer om het wiel uit te kunnen bouwen!

Conclusie: Ik ga de Limit weer grotendeels in oude staat herstellen maar met m’n gemodificeerde dualdrive als tussenas. Om zeer voorzichtig terug te kunnen schakelen.
De kracht die een 170mm crank uitoefent op de primaire ketting en het (kleinste) 28 tands voortandwiel is namelijk griezelig groot!

2 opmerkingen:

  1. 17 mm crank ? Is dat niet extreem kort ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 100% Gelijk an Jan. Dan zou de uitgeoefende kracht juist reuze meevallen natuurlijk:)!

    BeantwoordenVerwijderen