dinsdag 7 februari 2012

3D coaten met Lycra


Ik heb wat Lycra in huis gehaald. Eigenlijk om de voetengaten dicht te stoppen met de mogelijkheid om nog achteruit te flinstonen. Maar ondertussen ben ik al gewend geraakt aan een dikker matje dat ik voor dat doel op maat knipte. Dat ligt gewoon binnen de FAW en blijft via stukjes klittenband van Kees aardig op z'n plaats. Ik rij dan ook met 155mm pedalen.
Omdat ik nog altijd de neuskegel vd FAW wel eens een fellere kleur wil geven heb ik iets nieuws geprobeerd.

De Lycra heb ik over een oude bromfietshelm getrokken die ik daarbij inspoot met spuitlijm vd Action. Het resultaat zie je op de foto.


Het fijne van het werken met Lycra is dat je gelijk ziet wat het kleurresultaat is. Geen verrassingen achteraf dus. Ook heb je geen grondlaag nodig maar kun je zo met coaten beginnen.

Zoals te zien zijn er ook wel nadelen. Je ziet kringen die niet verdwijnen nadat de lijm is opgedroogd. Juist bij een felle kleur als geel zal dit opvallen is mijn inschatting.
Ook is de lijm van een niet bijster goede kwaliteit. Ik merkte dat het doek na enkele dagen bij de uiteinden wat begon te plooien.

Maar enkele dagen geeft je natuurlijk wel de kans de uiteinden vast te zetten met (sneldrogende) polymerenkit.
Dat laatste zou ik dan aan de binnenkant van het werkstuk doen omdat die kit werkelijk lastig is te verwijderen, itt de spuitlijm.

Behalve neus- & staartpunten denk ik bijvoorbeeld aan (deelbare) race/tourkappen: Als de kleur daarvan niet (meer) aansluit bij je nieuwe velomobiel…

Omdat Lycra heel flexibel is zal die niet scheuren op buigzame constructies, itt stickerfolie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten