donderdag 26 januari 2012

Wat zullen we nou krijgen?







Omdat Woensdagochtend mijn laatste derailleur met boutophanging kapot ging aan de pat van de Hafa heb ik dit eens op een andere manier opgelost. En kosteloos.
Ik heb namelijk nog wel een aantal van die dingen liggen maar alleen type ‘asophanger’ ...

Dat zijn meestal wat oudere type derailleurs met veelal een kleinere kooi en voor hooguit 7 versnellingen. Ik vind die nogal eens aan afgedankte frames. En sleutel ze er dan als recycleur iedere keer braaf van af. Maar zonde om daar vervolgens nooit eens iets mee te doen!
Alleen omdat ligfietsen/vm-en meestal uitgevoerd worden met ‘incompatible’ achterpatten... Hoezo incompatible?


Aan de vleugelmoer zit de snelspanpen van de uitvalnaaf. Een tweede M5 boutje voorkomt verdraaiing. Het gaat door het veel grotere gat van de boutbevestiging aan de pat naar de door door mij van een gaatje voorziene Shimano ‘wide range’ derailleur.
Van binnen naar buiten gestoken trouwens omdat de ketting in het hoogste verzet vlak langs de pat schraapt. Het boutkopje is dan ook van het verzonken model, vergroot met 'n carrosseriering.
Om het boutje heb ik voor de zekerheid ook een stukje kunstof buis gestoken om de schroefdraad in de pad niet te beschadigen. Van een muurplugje S6 geknipt.


Om het wiel uit te nemen kan de derailleur aan het onderste boutje vast blijven zitten. De snelspanpen moet dan wel van de vleugelmoer ontdaan worden en een stukje terug worden gehaald.
Maar dat kan allemaal nog steeds met de hand, zonder gereedschap gebeuren.

Vandaag aan de praktijktest onderworpen naar Aalsmeer: Schakelen as een zonnetje M’neer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten