vrijdag 13 januari 2012

scharnierende kap

Nadat ik met een nogal artistiekerige ophangbeugel, gezaagd & gebogen uit alu U-profiel, eindelijk de grote ventilator in de kap had hangen bleek het geheel wel wat zwaar geworden om op het hoofd te torsen…
De 175 gram zware waaier had duidelijk ondersteuning nodig. En hoewel lastig te realiseren, zou dat gelijk de noodzaak wegnemen de ritsluitingen van het zeiltje voor dit doel te blokkeren.
Dat voelde namelijk wel aan als een vrijheidsberoving. Die bijvoorbeeld het uitsteken van een hand naar een verkeerslichtknopje belette. Het losgespen is een extra ongewenste handeling omdat ik ook de regenkap dan nog eens naar links moest wegwerken…

Meer actie was nodig voordat ik de werking van de ‘superblower’ testen kon.
Ik koos voor een naar achter scharnierend masker met een ‘inpandig’ scharnier. Daarvoor heb ik 2 aanwezige gaten in de achterwand (van de hoofdsteun van de eerste eigenaar) gebruikt.
Het simpele maar stevige scharnier wordt gevormd door draadeind M6 door blokjes uit de loodgieterij. Eén zelfs van kunststof dat ook de prettigste geluiddempende werking heeft.

Het gewicht van de kap komt op de glasfiber-boog van het zeiltje te staan.Als de peilers van een brug. Middels 2 dunwandige 12mm gordijnroede buisjes. Die ik met een pijpenbuiger uit de tijd van het HPVC-logo gemakkelijk buigen kon. Goed gereedschap is het halve werk!
Ik verwacht niet dat de kap nog snel zal opwaaien met het vizier zo veel mogelijk gesloten maar ieg links toch nog maar even vastgespen…Of een klittenbandje of 2 naar onder het zeiltje.
Ik moet het geheel nog fijn-afstellen maar denk wel dat ik Maandag proefrijden kan. Dan belooft het ook te vriezen dus gelijk een goede test ook voor de ventilator!

5 opmerkingen:

  1. Hi Mick,
    De twee ophangpunten voor de scharnierende kap lijken me bij een buiteling niet veilig. Daar is echt een veiliger constructie voor te bedenken.
    Verder ontgaat me het nut van een ventilator om een vizier te ontwasemen.
    Ik rij al jaren met een racekap zonder beslaan en daar is echt geen ventilator voor nodig. Kijk eens goed naar mijn ontwerp van de deflector.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim,
    De kap (noch de scharnierpunten) pretenderen me te beschermen tegen een buiteling. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld.
    Ik ben met de FAW 1 keer om gegaan (door 't gebruik van 'n achterrem). Dat ben ik niet van plan te herhalen.
    Maar bovendien kon ik m'n hoofd intrekken tot binnen de carrosserie en raakte zodoende niet gewond. Een geruststellende gedachte dus!
    Ik kan omdat ik met m'n neus praktisch tegen het zeiltje kom geen deflector kwijt. En ook vind ik het frontaal openzetten van het vizier niet prettig, zodoende!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. P.S.
    Je hebt wel gelijk dat ik ook het rechter blokje beter in kunststof uit kan voeren, niet alleen vanwege het resoneren...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n ventilator lijkt me ook niet helemaal geweldig, hoewel het wel goed werkt denk ik. Volgens mij is de mooiste oplossing ruitverwarming zoals bij de achterruit van een auto. Maar wie gaat dat op vizier-schaal fabriceren?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag H-J,
    "Helemaal geweldig" natuurlijk niet, mag het een onsje minder zijn?:)
    Verwarming lijkt me idd prettiger maar consumeert akelig veel stroom.
    Een andere oplossing tegen beslaan die zeker niet onverdienstelijk werkte was mijn 'eindeloze ruitje': http://mick-eigenfietsnl.blogspot.com/2010/01/het-eindeloos-raampje.html
    Maar neerslag tegen het ruitje liep daarbij helaas wél naar binnen...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen