zondag 29 januari 2012

Remmen Revolver



Wat ben ik je nog schuldig? Juist, een verslag over mijn ervaring met de trommelrem in het 438 voorwiel van de Revolver.
Reden dat ik hier nog even mee gewacht heb is dat ik niet tevreden was over de remkracht. Maar dacht dat het misschien aan mijn montage van de kabel(s) lag. Ik heb namelijk een verlengstukje middels een dubbele insteek aan de V-brake kabel gefröbeld, met de oude binnenkabel er in.

Met de korte slag bar-end remgreep (zoals M.M. Zeeman zeer terecht opmerkte) kun je een bijzonder grote kracht op de remkabel uitoefenen. De kabel ‘zwiepte’ daar aanvankelijk zelfs van!
En dat zou misschien de tegenvallende resulteerende remkracht kunnen verklaren. Maar omdat de kabel op verschillende plaatsen door het stuur wordt geleid kan ik beslist geen Jagwire hiervoor gebruiken! De mantel daarvan is daar veel te kwetsbaar voor.

Als verlengstukje ipv gewone kabel heb ik nu een stukje Jagwire dat over was gebruikt en de kabel zwiept nu een stuk minder. Dat stukje lijkt trouwens een merkwaardige soort chemische reactie te hebben ondergaan vanaf de breuk (daar is de buitenlaag vergeeld & verhard)...
Maar de remkracht is helaas niet noemenswaardig toegenomen en het wiel kunnen laten blokkeren is er weer niet bij.

Hoewel het prettig is zeker te weten dat je voorwiel niet aanloopt voelt dit toch beslist niet veilig aan. Terwijl de grip van de Vredestein San Marino juist zo goed is!

Ook de achterrem (V) kan dit beslist niet goedmaken. Omdat ik –graag- met een dikke 50mm+ band rijd (Metro 26X2 made for 26X1,50) kan ik daar ook geen ‘mini-V’ kwijt. Maar wel bedankt voor de tip Maas. Op het Internet is namelijk te vinden dat die maar geschikt zijn voor banden tot een dikte van 35mm…
Wat kan ik doen ter verbetering? De remkracht achter kan ik verbeteren lijkt me met een andere, ‘gewone’ handgreep. Hoewel dat er wat vreemd zal gaan uitzien, twee verschillende handvaten. Maar lezers van mijn blog zullen weten dat ik daar niet zo mee zitten kan.

De voorrem kan ik proberen te verbeteren met een Jagwire binnenkabel. Hoewel ik die eigenlijk voor de FAW had gereserveerd. Een mini V-brake of 2 dezelfde bijvoorbeeld Vuelta remgrepen. Maar dan dus wel weer geregeld afstellen…:(.

Of/en het inspaken van een Shimano-rollerbrake…Maar die dingen zijn nóg weer zwaarder dan de SA trommelrem!

2 opmerkingen:

  1. De 90mm mini v-brake achterop mijn Pioneer met 50mm Kojak, zit er al 6700km op. Tussen de bovenkant van de rem (kabel, met rubberen hoesje) en de band zit nog 1.5 cm.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aha da's dan toch goed nieuws Peter, bedankt!
    Ik wil eigenlijk nog een achterspatbord monteren en dacht dat dan wel te kunnen vergeten met de Min's: http://www.mantel-bikeparts.nl/tektro-rx5-mini-vbrake
    't Is dus iets dat zij vermelden.
    Ik ga nu zeker achter de remmetjes aan, want zeker voor het achterwiel is er eigenlijk geen alternatief!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen