zondag 13 november 2011

kettingschijf FAW



Ik kan hier natuurlijk vol trots “chaindisk” opschrijven. Maar daar wordt meestal iets anders mee bedoeld, aan het voortandwiel.
En hij is toch niet te koop dus het helpt ons allemaal niet!
Maar voor degenen die er soms ook mee kampen en wél bereid zijn de handen zelf uit de mouwen te steken… Misschien dat dit iets is.


Als eerder beschreven heb ik nogal eens last van een tussen de spaken belanden van de ketting bij de FAW. Dat heeft de spaken al aardig geplet. Zaterdag moest ik alweer uitstappen ! Daar was de ‘proefrit’ eigenlijk ook wel voor bedoeld omdat ik toch gereedschap bij me had. Voor een klus (voor de liefhebbers: Aan een 2 groeps vloerverwarmingsunit).

Een eerdere poging een kunstof spaakbeschermer aan te brengen strandde op het gegeven dat m’n cassette pignon daar geen ruimte voor biedt.

Ik heb daarom uit het stevige kunstof deksel van een platenspeler zelf een schijf gezaagd. Die aan de spaken (ipv de tandwielen) is bevestigd.


Omdat de ruimte tussen ketting-afhoudschijf en (32 tands-) tandwiel kritisch blijft tapte ik M4 draad in de kunstof plaat. 9 Boutjes met model ‘flinterdun’ sluitring houden de ring tegen de spaken.
De binnenring zaagde ik weg met de gatenzaag, de buitenomtrek met de decoupeer.

Als borgmiddel gebruikte ik polymerenkit van de Action (die niet meer vermeldt dan ‘Lijm & kit’). Ik heb daar inmiddels ook polystyreen mee gelijmd voor ’n ander project, prima spul die witte troep!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten