zondag 17 juli 2011

velgen niet saai



Zoals ik eerder schreef was ik niet helemaal gelukkig met de keuze van het achterwiel voor mijn Hafa.
De gebruikte ‘aero-holkamervelg’ zal best iets aerodynamischer zijn maar een band is er niet fatsoenlijk op- en af te krijgen. Daarbij is hij alleen te gebruiken in combinatie met extra lange Franse ventielen, moeilijk te vinden en duur.
Iets dat ook niet meevalt bij dit type velg trouwens is naspannen. Dan moet namelijk eerst de band er weer af (!) plus het velglint. En dan nog, of het lukken wil? Een nippelspanner gaat er namelijk niet op...

Bij de Hafa kocht ik een prachtige velg, van mogelijk de Spaanse fabrikant Vuelta. Ze verschuilen zich hier achter de naam ‘BAM Euro Airline’.
Maar dat vind ik overbodige bescheidenheid want iedere bijvoorbeeld Schwalbe Cruiser of Marathon laat zich hier probleemloos zonder gereedschap op- of af leggen. Bovendien zijn de nippels gewoon bereikbaar.

De dubbelwands velg zat centrisch gespaakt op een Nexus-7 naaf. Allemaal dezelfde lengte spaken dus want de uitstekende kant van het tandwiel (en de schakelbediening) wordt bij deze versnellingsnaven gecompenseerd met de afneembare rollerbrake aan de andere kant.
Toch maakt het lage rendement van die naven deze voor mij oninteressant: Doe een slecht bod en hij is van u !
Des te waardevoller de velg. Helemaal toen bleek dat de gebruikte spaken (25,5cm) veel langer schroefdraad hebben dan gebruikelijk. Wel 18mm, bijna 2 cm!
De nippels waren eenvoudig zover over dat draad heengeschroefd dat het niet eerder zichtbaar was dan nadat ik het kleef-velglint (dat ik gerecycled heb trouwens) verwijderd had.
Zónder dat dit tot lekke banden aanleiding gaf want dat bleef evengoed nog steeds onder de velggaten.

Hoe ik hier van profiteren zou bleek uit de uitkomst van mijn berekening met spoke calculator. Ik zou dezelfde spaken kunnen gebruiken excentrisch boven een eenvoudige freewheel-naaf. Waarvan de flenzen centimeters kleiner zijn!
En toch gewoon ook weer kruis over drie.
Alles alleen maar een zinvolle investering van wat tijd en aandacht dus.

Als ‘richtbok’ gebruikte ik dit keer voor het eerst m’n Tacx fietstrainer. Omdat die gelukkig symetrisch is uitgevoerd kon ik eenvoudig het midden van de naaf uitmeten. Dat nam ik over met een stukje plakband op een lijmklem.

Zoals te zien is op de middelste foto is het lengteverschil van de spaken gestoken naar de binnen- versus de buitenkant van de flenzen veel groter dan het lemgteverschil dat er voor zorgt dat de velg in het midden van de naaf getrokken wordt (standaard lengteverschil ongeveer 3mm)!
Dat is goed om te weten als er niets anders op zit dan om naar een andere spaaklengte uit te wijken….Maar in mijn geval dus geenszins nodig.

Wel wat lastig bij holkamervelgen is dat de nippels gemakkelijk in de holle ruimte kunnen terechtkomen. Je moet dan flink schudden om je nippel weer ergens van de vloer op te kunnen rapen. Erg vervelend als je spaken er nog los inliggen.
Dat kon ik voorkomen door er een bitje in een magnetische bithouder bij te gebruiken. De nippels bleken namelijk van verchroomd ijzer.
Bij het inspaken gebruikte ik een kort spaakje (met dezelfde draad) dat ik in de kop van de nippel draaide voor het aanbrengen.
Wat weer een betere methode bleek dan met de magneet…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten