zaterdag 30 juli 2011

halve eenzijdige ophanging

Toen ik vorige week de kruiskoppeling aan het stuur sterker construeerde kwam aan het licht dat ik ook de kunstof kogelkoppeling ad voorkant beter vervangen kon.
Die m8 ophanging zat aan het vervangende veerelement voor de FAW dat ik kocht bij Velomobiel.nl.
Dat gaat namelijk gruwelijk zwaar nu. Zelfs ingespoten met WD40 (dat zou toch tijdelijk versoepeling moeten bewerkstelligen…).
Het is me nu ook duidelijk waarom het buisgeleidingswiel nooit meer kantelde!
Voor gebruik aan een achtervorkveer ook geen bezwaar waarschijlijk, goed voor de demping.
Maar de vertikale scharnierbeweging op mijn benchpress wordt daarmee ook geremd. En da’s nie handig aan een inversie-constructie die het van de triceps- en borstspieren moet hebben. Met toch al een niet buitengewoon hoog aandrijfingsrendement.

Ik heb daarom ook aan de boegspriet een kruiskoppeling gemaakt.
Mijn onstuitbaar voortschrijdend technisch inzicht merkte op dat het gele gesoldeerde ding eigenlijk een open invitatie is om dat als draaipunt te gebruiken.
Een eenzijdig gemonteerd m8 draaipunt dus dat ik uit het eerder gebruikte cv-console blokje kon boren.
Terwijl de bankdruk-bewegingen nog steeds op m4(!) gebaseerd zijn dat veel lichter draait. Goed voor het transmissie-rendement dus.
Ook dat de draaipunten hoog boven de boegspriet uit torsen zorgt voor een betere richting van de kracht (zo horizontaal mogelijk).

Het lange (iewat verbogen) draadeind houdt verband met het gebruik van een rubber (‘trapleuning’) expander.

Maar een stukkie tape er over en hersteld is de aërodynamische souplesse :) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten