zaterdag 9 juli 2011

gebroken as trike


Toen ik Woensdagochtend de achter de voordeur tegen de muur geparkeerde trike naar buiten wou rollen teneinde met de FAW de regen te trotseren stond me een verrassing te wachten: Het linkerwiel kwam eraf.
Ik heb destijds om de grote (90mm)trommelremnaven op te hangen de assen van de Jan Eggens trike gebruikt. Om ‘nóg slimmer’ te zijn meende ik straffeloos de spoorbreedte te kunnen verkleinen. Om net nog even makkelijker door de tussendeurpost te kunnen manoeuvreren. Dat heeft me nu dus een as gekost.
Steeds meende ik de speling van de wielen op te kunnen lossen door de borgmoer los te halen en de -een fractie te dunne vd trommels- as iets verder in te draaien.
Ik weet het optreden van de speling aan de grove spoed van de metrische m12 draad op de bout. Dat samen met de grotere afstand tot de naaf door de moeren ad binnenkant zullen de breuk veroorzaakt hebben. De kruik gaat te water tot zij barst…

Ik heb nu de originele bijgeleverde as uit Dronten gebruikt voor de ophanging. Niets zeggen je raadt het al, dat heb ik toch weer zelf gedaan.

Ik laste ad binnenkant een tweede m12 moer die ik met een korte bout recht tegenover de eerste schroefde als ‘lasmal’.
Hierna boorde ik (uit de vrije hand)met ‘n 12mm boor, in een langzaam toerental, de schroefdraad uit de moeren.
De as bleek wat te lang maar paste verder perfekt.
Door een bijgeleverde vulbus met ring en axiaal boutje kun je de as traploos op lengte stellen (wel zelf bedacht).
De andere as moet nog gebeuren (morgen waarschijnlijk) maar ik ben er evengoed op wezen shoppen vandaag.
De spoorstang vd uitlijning bleek te kort en al los in de stuurkogels te zitten. Daarom heb ik er een stukje van af gezaagd en dat vervangen door een


wat langer stukje draadeind. Verbonden met een ronde verlengmoer (en borgmoeren). Die zijn te koop bij sanitairhandels.
Zo heb ik geen m8 draadstang hoeven bijkopen maar bovendien zijn de stuurkogels nu maximaal ingedraaid (die hoeven zo dus ook geen borgringen meer). Terwijl het uitlijnen nu niet meer is beperkt door een volledige slag (360”)vd kogelkoppen wat nogal onzuiver is.
Terwijl juist de ongeveerde wielophanging van een trike zich leent voor fijntuning van die uitlijning !

De Jan Eggens trike rijdt dan ook weer zó fijn nu dat ik haast wel zin heb in wat verder dan de supermarkt…
Maar met één gammele as moest ik aan die verleiding beter maar even het hoofd bieden nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten