woensdag 19 januari 2011

mogelijkheden Revolver-ring

Zo, die titel klinkt al weer wat lovender. Want het is natuurlijk wel een fascinerende berg roetstechniek dat ThysID in de loop der tijd ontwikkeld heeft!
Daarom ben ik op een gegeven moment gewoon begonnen oude eerder gebruikte Thys spullen op te kopen.
Ook heeft de Thys 222 die ik kocht nog de boegspriet met mogelijkheid tot het ophangen van een (CVT) spanhuis.
En zo’n bijbehorend spanhuis alsook een aluminium snek uit de tijd van de CVT, staalkabel, ik bezit het allemaal!
Mijn eerste gedachte was om op de (onbeschadigde) alu snek ook staalkabel te gaan toepassen, maar dan gecontroleerd door de revolver aan de slede ipv een wiggenhuis.
Door namelijk het spannen en het terugrollen van de snek als 2 aparte functies te installeren (ipv een gecombineerd elastiek) kan ik beide beter controleren is de gedachte
Het spanhuis met door de boegspriet lopend elastiek heb ik inmiddels zitten.
Maar wat schetst de verbazing: De staalkabel kan niet in de uitsparing komen waar het dynema zat..
Blijkbaar is de CVT-draad net een fractie dikker!
Er zijn nu nog steeds verschillende dingen die ik kan doen.
Het is bijvoorbeeld mogelijk om de staaldraad 1,5X om de de uitsparing van het -voormalig- elastiek te leggen en zo tóch met staaldraad over aluminium te werken (want dat zou voor de levensduur van het dynema beter zijn).
Van dat systeem ben ik alleen geen voorstander want de staalkabel zou dan beginnen en eindigen op de snek dus niet begrenst zijn (net als ’t CVT-systeem).
Waardoor het in principe opnieuw mogelijk is de snek kapot te trekken (hoewel die sterker is dan de nylon natuurlijk).

Ook zou ik een revolverring met bredere groef kunnen bestellen natuurlijk, maar zolang ik zelf nog spullen heb liggen…

Wat ik ga doen is ongeveer wat ik een stoere Groninger op het EK heb zien doen: Gewoon dynema over ’n alu snek gebruiken. Hij had hiervoor zelfs een pré CVT-snek gebruikt en daarvan de overspring-kerven met plamuur dichtgesmeerd!
Erg verrassend voor mij om te zien dat dat werkte, en hij het zelfs volgens ’t revolver-principe bedienen kon: Met een remblokje op de boegspriet om te schakelen ipv het achtertandwieltje!
Ik heb dat zelf namelijk ook ooit geprobeerd maar bij mij brak ’t dynema (na een hoopvolle start). Misschien door mijn kortere beenslag waardoor ik in een hoger verzet reed?
Of –waarschijnlijker- omdat de plamuur afbrokkelde en het oppervlak zodoende scherp werd en de vezels beschadigde… Dat zal dan met de CVT-snek zeker beter moeten gaan!

Als retour-kabel wil ik dan eveneens (3mm)dynema gaan gebruiken ipv elastiek. Zodat ik tenminste zeker weet dat deze de voetenslede ook werkelijk blokkeren gaat als het einde van de snek bereikt is!

Bijkomend voordeel van het spanhuis is dat zelfs al mocht het dynema ’n kortere levensduur gaan krijgen (over de alu snek), het omleggen van een nieuwe aandrijfkabel nu werkelijk een eitje wordt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten