zondag 16 januari 2011

beperkingen van de snek

De eerste mooie fietsdag van het jaar wat mij betreft. Een graad of 10, droog, niet teveel wind en zelfs een zonnetje. Het had zo mooi kunnen zijn…
Te gek weer natuurlijk om de eerste Alf-dag er met de roets op uit te trekken.
Gewaarschuwd als ik ben door het chronisch verstek gaan van andere liggers op de derde Zondag van de maand het afgelopen jaar rekende ik op niemand. Daarom was het leuk dat er toch een snelle Questrijder de moeite nam: Jan Limburg, the penningmeester himself!
Ook hij had wel zin om de Majoor Kees cavalerie in Purmerend tegemoet te rijden.
Het enige was (nog) dat ik m’n franse achterband met geen pomp (ik had er twee bij me) was bij te vullen. Ofwel ik blies alleen de slang vol lucht met de Halfords, dat door de messing verloopnippel moet komen, ofwel de lucht ging mijn telescoop-handpompje in ipv richting band.

Op de pont durfde Jan het met zijn boord-pomp ook niet aan omdat hij recentelijk dezelfde ervaring had vanuit Dronten: Er liep meer lucht uit dan er in ging.
Ik moet Wim Schermer gelijk geven dat het autoventiel vaak toch wel heel wat makkelijker oppompt !
Thuis lukte het wel weer met ’n kunststof verloopje trouwens, maar zoveel fietsen met 1 dingetje versus mijn korte termijn geheugen…
Toen gebeurde het wat mijn dag bedierf. Rond de 40km/u (we hadden wind mee en kwamen net van een brug af) schakelde ik met de Revolverring net te ver en trok zodoende de knoop in het dynema uit de snek…

Hoewel de (alu) cvt- en kunstof-Revolversnek een groter verzet bieden dan die van de pré-cvt (op een Shimano silent clutch naaf)is het voor een klein iemand die raced met de wind mee feitelijk onvoldoende.
Het is me namelijk al eerder gebeurd dit uit de snek scheuren van het dynema. Toen tijdens een kat-en-muis spel met een anonieme maar (uiteindelijk toen ik pech had)behulpzame racefietser.

Ik besloot toen over het voorval niet te schrijven omdat ik ThysID veel verschuldigd ben. Zonder Derk geen bankdrukfiets ook!
Maar de zwarte nylon disk is veel te zwak om het voeten en rugspiergeweld te kunnen weerstaan aan het eind van de snek. En er is niets dat het dynema –dat ruim 500kg kan hebben- dan nog tegenhoudt om zijn verwoestende werk te doen…

Ik ga dan ook terug naar de aluminium snek en staaldraad!

10 opmerkingen:

  1. Je hebt dus als ik het goed begrijp de snek kapotgetrokken? Dat is wel zeer vervelend ja, maar misschien kan je de kabel op een andere plaats in de revolverring aanknopen, zodat je niet meer zo zwaar kan schakelen, Derk vertelde me dat ooit dat dat een oplossing was om dit probleem te vermijden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Teun,

    Ik vind het ook niet leuk om kritisch te moeten zijn maar kijk: Iedere andere plaats op de snek geeft een lager eindverzet, terwijl dit hoogste verzet op dit moment al niet hoog genoeg was!
    Dat zou nog niet zo'n ramp zijn als het koord gewoon blokkeerde zodat je gewaarschuwd bent...maar daar is de bevestiging dus niet sterk genoeg voor!

    Mvg Mick

    p.s. Als hobbyist zie ik ook niet zo gauw een oplossing omdat op nylon geen epoxy houdt. Anders zou je het plaatselijk met carbon kunnen versterken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach nee ik las je reaktie niet helemaal goed.
    De revolver-ring draait meermalen rond om de snek te bedienen qua verzet. Er bestaan dan ook geen andere uitersten dan 't laagste en hoogste verzet (helaas).
    'Even een knoopje leggen ergens in 't draad' zodat de draad niet door 'n oog kan of zo is ook niet mogelijk want dan zou de kabel uit de snekgeulen ontsporen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu ik er nog n's over nadenk...
    Door het elastiek korter te maken zou ik de revolver-ring niet verder naar achteren kunnen trekken omdat 't elastiek in z'n uiterste stand komt. Dat zou idd schade voorkomen kunnen.
    Tenzij 't elastiek inmiddels zover is verzwakt en opgerekt dat de lengte is toegenomen...
    Toch geen erg geruststellende gedachte, ik ga liever voor 'n sterkere snek.

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Mick, ik ik heb er nog eens overnagedacht want ik was niet meer zeker of het aanknopen vd dyneemakabel nu invloed had op het zwaarste of lichtste verzet, maar idd je hebt gelijk: je draait de kabel meermaals op de ring, dus ga je steeds aan het einde van de dyneemakabel kunnen komen.
    Ik zou het toch wel voorleggen aan Derk, misschien kan hij de snek aanpassen zodat dit probleem opgelost wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dat zou het mooiste zijn natuurlijk.
    Een groter achterwiel zou een hoger verzet mogelijk maken. Samen met een beperking van de lengte van 't retourelastiek dan opgelost zijn.
    Maar in de standaard frames en achtervorken past zo'n (bijvoorbeeld 28") wiel niet.
    Ook de wedstrijdregelementen voor zijn EK verbieden dat. Dat vind ik onzin.
    Dat is eigenlijk hetzelfde als kleinere mensen verbieden 15,5cm pedalen te gebruiken ipv 17,5cm bij de races. Zo'n bepaling kent zelfs de tour de France niet!
    Dat je niet de 1 wél gestroomlijnd laat rijden tegen de ander niet daar kan ik inkomen...
    Maar voor de stroomlijn heeft een groter achterwiel alleen maar nadelen, ook voor de lighouding, het gewicht..
    Langere mensen die een langere roeislag kunnen maken hebben door deze bepaling een voordeel boven mensen met kortere benen: Juist dát vind ik oneerlijke concurentie!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Mick,

    Balen van die snek zeg. Ik heb het geheel bij mij thuis bekeken. De aanrijfkabel rolt nooit helemaal af tot het einde zodat dit niet kan gebeuren. De lengte van het elastiek en de kabel moeten op elkaar afgestemd zijn. Laatst was ik verbaasd dat Derk me een korter elastiek opstuurde dan ik gewend was. Na navraag bleek het een ander merk elastiek te zijn waar meer rek in zat.

    Als ik zie waar de kabel bij mij kabel slijt is dat zo'n beetje midden op. Eigenlijk heb ik nog nooit het einde van de snek hoeven (of kunnen) aanspreken. Bij de long distance op de EK, waar we met 50+ over de Oosterschelde kering jakkerden zat ik zeker nog lang niet aan het einde van de snek.

    Groets,

    Maas

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Maas,

    Bedankt voor je reaktie.
    Ik herriner mij ook dat ik aanvankelijk het einde van de aandrijfkabel niet kon bereiken, de voetenslede blokkeerde dan (op de lengte van het elastiek).
    Ik vermoed (weet eigenlijk wel zeker) dat het elastiek langer is geworden en zal dat, omdat er een enkele keer wel n's wat ontspoort, op de snek misschien een gaatje verder weer vast gezet hebben (er staan bij mij al drie pijltjes hiervoor op de snek getekend, en nog veel meer geboord...).
    Dat ik daar geen goed aan deed was mij niet bekend. Ik had ook niet veel keuze trouwens op dat moment om weer verder te rijden.
    Als je beenslag korter is (ik ben maar 1m70)ben je eerder aan 't eind van je aandrijfkoord dan als je een langere slag kunt maken zoals jij trouwens, maar dat terzijde.
    Bij dagelijks gebruik (woon/werk)gebeurt ook mij dat niet want zo'n snelheid vind ik veel te gevaarlijk binnen de bebouwde kom.
    Nadat 't wel gebeurde (toen met die racefietser)heb ik een viltstiftmarkering op de (gele) kabel gemaakt. Die kon ik Zondag helaas niet zien...
    Ik persoonlijk vind het nu heel griezelig geworden om nog met een elastiek als contra-kabel te gaan rijden...
    Ik heb wel een oplossing in gedachten.

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Mick,

    Door het elastiek strakker te zetten op de snek kun je nooit de aandrijfkabel verder uitrollen. Je voegt immers geen elastiek toe aan de voorraad op de ring. Met een uitgerekt (slap) elastiek kan dat ook niet, want dan wordt het slap op de snek gerolt. Je krijgt dan wel last van ontsporingen. Het elastiek hoort, in het grootste verzet, helemaal zonder rek, gemonteerd te worden.

    Heb je al gecontroleerd of de schakelhandel wel goed stond afgesteld? Als bv de snek vast is en revolverring ook, (of andersom), terwijl je met je voeten de kabel probeert af of in te rollen... Dan krijg je gekke effecten weet ik uit ervaring.

    Groets,

    Maas

    Maas

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Maas,

    Jaqcues leerde me de manier om de kabels opnieuw om te leggen: De aandrijfsnaar helemaal om de snek, 't elastiek 5 1/2 X om de revolverring en dan (via 't boegsprietgeleidewiel)naar 1 vande gaatjes met 'npijltje.
    Iets anders heb ik nooit gedaan (behalve roetsen dan)

    G roets Mick

    p.s. Binnenkort zeker meer hierover!

    BeantwoordenVerwijderen