donderdag 25 november 2010

draadloos DRUK monitoren

U zult misschien menen dat ik met mijn oude velomobiel moeilijk interessant kan zijn voor iemand met een moderne(re) kunststof fiets als de Mango, Quest of Strada. Toch blijven sommige aspecten precies hetzelfde.
Ik zou er graag éen aspect van veraangenamen, namelijk het op druk houden van de banden en het moeiteloos monitoren ervan. Want dat scheelt een slok op een borrel!
Je kunt nog zo’n goed gestroomlijnde lichtgewicht race-raket hebben maar zonder voldoende druk op de velgen behaal je niet eens het punt waarop de aërodynamische voordelen van je fiets een rol gaan spelen.
Of je zou ook kunnen zeggen dat dit bij m’n alleweder de voornaamste factor is om nog een beetje mee te komen!
Ik vind het dan ook erg storend als pas achteraf blijkt waarom het allemaal ‘niet soepel liep’.
Doordat ik ’s ochtends de buren niet wilde wakker maken en immers de banden ‘nog zo lekker hard aanvoelden’.

Als ik af en toe een verhalende blogschrijver lees ben ik wat dit betreft kennelijk niet de enige.
KAN DAT IN DEZE TIJD VAN GPS’EN EN ELECTRONISCHE TIJDWAARNEMINGEN NU NIET WAT MODERNER?


Opgoogelen van ‘draadloze electronische banddrukregistratie’ leverde precies dat op.
Zowel voor de auto (maar dan niet de Fiat Panda uit 2001)

En…De motorfiets!



Eigenlijk zou je een combinatie van die twee systemen willen want de auto (zoals de Citroën) gebruikt een systeem dat in de tubeless velg is gemonteerd. Dat is voor ons fietsers dus niet bruikbaar.




Het –van later datum en hiervan afgeleide- systeem voor de motorfiets werkt met 'n knoopcel dat je gewoon op het autoventiel draait. Dat is dan niet eens groter dan een ventieldopje dus eigenlijk al toepasbaar voor onze velomobiel. Waarbij de wieldoek hiertoe normaal niet echt aanmoedigt. Om nog maar te zwijgen in geval van een gesloten wielkast!
In elk geval niet iets dat ík graag doe ’s morgens vroeg…


Maar een motorfiets-systeem heeft natuurlijk maar 2 sensors. En zo’n band hoeft maar op 3 bar ipv 6 tot 9 waar de (race) fietser op voorbij schiet.
Uiteindelijk leidde mijn zoektocht naar een advertentie van een bedrijf in de Zaanstreek (vlakbij!)dat het goedkoopste systeem levert tot een druk van 6 bar tot wel 12 bar.

Of ik daar het geld voor over heb?
Voor een systeem dat me inzicht geeft in of het zin heeft een racefietser voor te proberen blijven of een gevaarlijke bocht te zien aankomen (door een lekke band) heb ik dat zeker over ja.
En wat te denken als preventie tegen overbelasting van voeten en knieën?!

Mijn Garmin gebruik ik uiteindelijk minder en was duurder, maar ik zou ‘m niet meer kwijt willen.

Wat het systeem ook aantrekkelijk maakt is dat je ’t mee kunt nemen naar je volgende driewieler bovendien…

2 opmerkingen:

  1. Hi Mick,
    Mooi systeem, maar hoe nodig is dit? Je weet dat je bij goede (Schwalbe) binnenbanden ongeveer één bar per maand druk verlies hebt. Elke maand een halve bar meer erin pompen dan gewenst en je weet dat je na een maand een halve bar minder hebt dan gewenst.
    Verder pomp ik mijn banden voor een lange tocht of wedstrijd sowieso op.
    Al met al zou ik de aanschaf niet doen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim,
    Bedankt voor je advies. Ik heb ook nog niet definitief besloten of mijn keus gemaakt maar het is wel iets waar ik graag meer 'grip' op krijg.
    Ook al door het flinke aantal fietsen kan ik af en toe geen ventiel meer zien (in overdrachtelijke zin)!
    Met name als daar ook nog n's 'n wieldoekje voor zit...
    Iets wat ik bijvoorbeeld weten moet is hoe het programma reageert op maar 3 ipv 4 sensors...Want het apparaat is vast niet her-programmeerbaar.

    En hoe nauwkeurig is de uitlezing, of krijg ik alleen maar 'n foutsignaal? Dat is me namelijk niet goed genoeg.

    Ik wil per situatie kunnen besluiten of ik er de fiets voor uitkom of doorrij en het voor later uitstel (zodat ik bijvoorbeeld op het werk 'n andere binnenband kan inleggen).

    Ik vind het moreel nogal fnuikend als ik aan 't eind van de ochtend naar huis wil en....plat.
    Of dat ik te lang doorrij met te weinig lucht. Met slecht weer weet je anders echt niet waar 't aan ligt!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen