maandag 4 oktober 2010

de Wijze Lessen van Jules

‘Ik ben nogal hardleers en eigenwijs’ -Zo begin je meestal niet een verslag over het, zeer geslaagde, velomobieltreffen Noord-Holland. Maar dit moet me eerst van het hart.


Ik heb namelijk helemaal niet zo’n voorspoedige thuisrit gehad als mogelijk was geweest als ik de goede raad van Jules Boetekees eerder had opgevolgd: “Gebruik nu échte velglint en Franse ventielen (presta) ipv dunlop (of blitz) en zet je banden eens op minstens 6 bar ipv 3”.


Ik moet dus boete doen.


Dubbelzijdig plakband gebruiken is namelijk wel mogelijk als snelheid en je banden écht op druk brengen je eigenlijk niet interesseren (omdat ik toch wel op ’t werk kwam ermee) maar is heerlijk rijden als je niet achter wil komen in een groep velomobielen. Zoals dit weekend langs de kust van Noordholland ter hoogte van Schagen...

Wat scheelt dat! Niet alleen die campingbenodigdheden (en overbodigheden) meer bij je en je banden op druk…!
Zelfs als je als enige nog een ouder(e)aluminium FAW rijdt.
Wat ik Jules voorspelde dat er zou gebeuren gebeurde echter ook. Die extra bandendruk verloor ik allemaal. Gisterenochtend en ‘opbreekdag’ was mijn rechterband praktisch helemaal leeg. En dat proces moet al tijdens de toerrit begonnen zijn.
En ik maar denken “Wat rijdt die vrouw in die Go-One toch stoer!” en moest ik behoorlijk aan het stuur bijtrekken om de nederlaag niet volkomen te laten zijn. En dat kwam niet alleen door de accu-packs van haar trapondersteuning (en hobby van haar partner). Ik reed met een kennelijk weer steeds zachter wordende voorband.
Dubbelzijdig plakkend schuimband is eenvoudig veel te zacht om te combineren met een binnenband op 6 bar of hoger en ik kon de spaaknippels er dan ook dwars doorheenzien.
Ook is een binnenband niet meer in een bak water op lekdichtheid te controleren op de gebruikelijke wijze.
De band kan namelijk via oude plakkers of het auto(schrader)- of dunlop (waarschijnlijk het modernere ‘blitz’) -ventiel lekken, alleen op die hogere druk. Die het rubber als een ballon uiteen zou doen spatten zonder de ruimtebeperking van de buitenband.
En fin ik ben weer thuis maar vraag niet hoe…


Onderdeel van de sport gaat dan ook worden: Hoe houd ik mijn banden onder druk !

9 opmerkingen:

  1. Hoi Mick,

    Gelukkig ben je toch weer thuis aangekomen.
    Nu opzoek naar goed velglint en banden opdruk.
    Zal jij eens merken hoe lekker dat gaat fietsen

    Gr

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies Rob , en wat is er goedkoper dan dat ?!
    Dus er zit dan (wat mij betreft) toch nog wel 'muziek' in de alleweder. Ondanks dat ik natuurlijk nooit 'n meute Quests bij zal kunnen houden (maar wíl ik dat ook dan?).
    Uiteindelijk ben ik , als Juf katje, een multi-instrumentalist.
    mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Mick,
    Jij en Jules doen het autoventiel in de ban. Ik ben eigenlijk van plan om volledig op autoventielen over te schakelen. Het autoventiel is solide en met de goede pomp kun je ook druk eruit laten. Het Franse ventiel is toch best fragiel en het binnenwerk laat zich te makkelijk los draaien. Ook moet je bewust het kleine ringetje bovenop vastdraaien anders loopt de band alsnog langzaam leeg.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Mick,

    Ik zie dat je goed thuis gekomen bent, al was het dan met wat hindernissen. Was gezellig, leuk dat jij er ook was :)

    In de Alleweder gebruikte ik overigens 'gewoon' Hollandse ventielen. De bandjes had ik op 5 Bar. Franse ventielen zijn wat smaller dan Nederlandse. Als je die gebruikt in je velg, moet je een opvulbusje gebruiken anders loop je kans op een lekke band bij het ventielgat in de velg.

    Groetjes!

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor jullie tips Wim en Erwin.
    Ik heb op dit moment 3 verschillende ventielen in gebruik.
    1 gewoon ventiel bleef wel op 6 bar goed en idd ook een autoventiel. De problemen had ik vooral met het blitz ventiel (bij hogere drukken).
    't Is me echter ook onlangs bij de auto nog gebeurd dat het ventiel begon te spuiten en het kunsttof dopje was even later óók weg (op de terugweg vh roets-EK). Gelukkig had ik nog een voetpomp bij me en bleef 't ding toen wél dicht want ik moest m'n reserveband nog laten plakken....
    Dat bleek de velgafdichting te zijn (is opgeschuurd en ingesmeerd met 'vloeibaar rubber' bij de Quickfit).
    Mvg Mick

    p.s. Goeie van dat opvulringetje, daar had Jules 't ook nog over, ga ik voor zorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Mick,

    Ben een tot dusver stille volger (maar wellicht zie je wel eens een reactie van mij bij Erwin?)...

    Ik gebruik in mijn FAW hollandse ventielen, 6-7 bar voor en 5-6 bar achter. Achter verliest de band geen druk (het effect van antilekvloeistof?) voor (zonder vloeistof) verlies ik één barretje per 2 weken (eq. 350 km). Het verschil in rolweerstand tussen bv. 4 of 6 bar ervaar ik overigens als enorm, met andere woorden: hier kan je m.i. nog veel voordeel behalen. Gr. FAW319 a.k.a. YL

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah YL,
    Ik zie dat je toch een profielnaam hebt aangenomen.
    Ik heb ook bijna altijd de lekke (of zachte) banden voor. Bedankt voor je ervaringen!
    Reden dat ik dubbelzijdige achterophanging ook niet als zo erg ervaar.
    En dat stelt me tenminste in staat 'n dualdrive-naaf te gebruiken! Aangezien 'n dubbele voortandwielen lastig zijn te schakelen bij 'n FAW (vanwege de kettingloop).

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Mick,

    Heb ook dualdrive 3x7. Ik fiets eigenlijk bijna alles in z'n '2' dus zoveel mogelijk zonder extra verlies in de naaf. Pas ik de cassette wat aan dan heb ik de '1' en '3' op de vlakke weg niet meer nodig. Jouw kettingloopprojecten hebben mij overigens ook aan het denken gezet. Wellicht dat ik ook iets dergelijks ga doen, in ieder geval: thanks for sharing! gr. YL

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sorry dat ik je reaktie nu pas zie YL.
    Die ontvang ik niet id mail en blader niet altijd terug.
    Het is mogelijk je 3' versn. vd dualdrive onklaar te maken en te vervangen door een -middelste- vrijstand.
    Daarmee kun je vanuit stilstand je cassette 'resetten'.
    Daarvoor moet je 2 nokjes uitnemen en wat slijpen id buurt van het balkje.
    Als ik daar aan toe kom wil ik dit gaan doen bij 'n S-ram naaf die ik heb liggen en dan fotograveer ik dat gelijk.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen