maandag 6 september 2010

Première / tracing in de tent

Onder het motto "doe eens iets nieuws" zal ik dit jaar van de partij zijn bij het EK-roeifietsen in Zeeland 18 en 19 september. Ik zal daar acte de presence geven om tenminste eenmaal het jaarlijks door Derk Thijs georganiseerde roetsfestijn bijgewoond te hebben en het genie himself voor de 2' keer te ontmoeten.

"Daar kom ik vandaan" volgens een vrouwelijke (getrouwde) collega, en ze noemt een hele reeks plaatsnamen op die mij iets zouden moeten zeggen.
Ik antwoord "ja, daar ergens, ik hoop alleen niet dat ik door de zilte lucht roest aan m'n fiets krijg want anders doe ik je wat!".

Het is uit het leven gegrepen...


Zoals ik in het vorige bulletin al liet ontvallen laat ik mij echter voor de journalistieke onafhankelijkheid liever niet kisten in een -gedeelde- campinghut. En het EK beslaat 2 dagen. Gelukkig ook maar want we hebben het wel over een afstand van 165km van huis.

Dat met een zware campinguitrusting overbruggen per roets gaat me gegarandeerd gezondheidsproblemen geven. Met als ouderdomsverschijnselen hielspoor en een slecht genezen heupfractuur.
Vandaar dat ik besloten heb dat ik tegen de minimum snelheid rijdend met de Panda over het snelwegennet zal gaan kruipen. Ook het gebruik van electrische surplus-energie staat me voor ogen.

Om het gebruik van de auto enigzins te rechtvaardigen ( en de campingkosten te drukken) wil ik dit keer in m'n tentje persé niet van een koude nachtelijke kermis thuis gaan komen. Zoals tijdens het laatste paastreffen waar ik al na 1 nacht de terugtocht aanvaardde. Door optrekkende kou door mijn luchtmatras: Michiel Adriaanzoon is een onvervalste koukleum!

Ik heb daarop het volgende gevonden:
Mijn auto-accu levert 50 Ampére gelijkstroom van 12 volt per uur (totaal 250 A.). Als ik die onder de motorkap vandaan schroef (wat ik gedaan heb Zaterdag)kan ik daar mijn electrische stoelverwarmings-dekje (vd Gamma) aan hangen en onder het luchtbed leggen (of er op maar da's wat krap bemeten).


In principe vraagt dit dekentje in z'n hoogste stand ('t ding heeft 2 standen) per uur dus maximaal 45W : 12V = 3,75 A p. uur. Da's dus maar een fractie van de 50 A/H die m'n accu kan leveren en in principe dus voor 250 : 3,75 = 66,66 uur verwarming leveren.
Dat is niet aan te raden want dan kan ik niet meer starten en is het roeifietsevenement inmiddels verstreken maar...dat kan dus theoretisch.

Omdat ik geen kei ben in electronica heb ik dat in de nacht van Za. op Zo. geprobeerd onder huiselijke omstandigheden. Stand 1 van het dekje blijkt echt al warm genoeg. Ook zit er kennelijk een soort bi-metaaltje in de standenknop want af en toe hoor ik een 'bliep' geluidje. Dat ik eerst nog voor iets uit de pc-luidsprekers aanzie..

Na een warme nacht op Zondag de accu weer teruggeplaatst en wat denkt u wat? Starten als een zonnetje meneer!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Mick,

    Decadent hoor, een electrisch verwarmd bed in je tent!

    Een accu van 12V/ 50AH kan overigens 12V * 50AH = 600 WH (Watt Uur) leveren.

    Je verwarming gebruikt 12V 3,75 Ampère
    (12V*50AH) / (12V*3,75A) = 13 uur
    In vermogen rekenen kan ook:
    600WH/45W = 13 uur

    Da's het theoretisch maximum. In de praktijk zal je accu altijd korter meegaan. Zou dus maar voorzichtig zijn met het gebruik van die verwarming, en voor de zekerheid een paar startkabels meenemen ;-)

    Groetjes,

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Erwin, ik begreep al dat je beter bent in die dingen.
    Helemaal vertrouwen deed ik die uitkomst ook niet vandaar het testje. Eerder kwam ik ook al op 'n 13 uit maar het is werkelijk te lang geleden dat ik natuurkundeles kreeg!
    Ik heb behalve 'n slechte poot ook 'n lichte hernia dus anders dan op 'n luchtbed kan ik eigenlijk niet slapen...En die isoleren nu eenmaal slecht van de grond.
    Groeten mick

    BeantwoordenVerwijderen