vrijdag 9 juli 2010

Speedplay ATB versus SPD (1)

Er was een tijd dat ik met gewone schoenen op m'n (lig)fiets reed. Sommigen doen dat ook nu nog. Zoals Paul van der Hoeven en hij legt 180km op 'n dag af dus wie ben ik om te zeggen dat dat niet goed is?

Toen ontdekte ik dat je toeclips pedalen prima kunt gebruiken op een ligger. Veel beter zelfs dan op een gewone fiets waarbij je zo op de grond ligt als je een zijdelingse beweging in plaats van een achterwaartse uitvoert in de haast...!

Bij een ligfiets met de hoge trappers laat je gewoon je voeten uit de neusbandjes glijden en je zet je voet neer. Hooguit dat je schoenen beschadigen bij de neus is een klein nadeel. Toch gebruik ik ze momenteel weer dagelijks aan m'n trike. Ik kan daar namelijk ook met sandalen in!

Maar toen kreeg ik m'n eerste roeifiets in handen, de (witte) Thys 220. Dat roetsen werd m'n grote hartstocht maar daarvoor moest ik niet alleen een nieuwe fietsbeweging maar ook het clipless SPD-systeem aanleren.


Ik kocht daarvoor 2'hands Agu schoenen in Haarlem van een partikulier die zichzelf "te oud" vond voor de (buk)wielersport. Omdat ik nog niet in 't bezit was van 'n GPS en 'n het adres vinden in die stad me al moeite genoeg gekost had ben ik daarover niet meer met hem in discussie gegaan ("U zou n's 'n trike moeten proberen dan zit die buik ook niet in de weg!").

Mijn tweede paar fietsschoenen, degelijk met veters + klittenband en relatief warm kocht ik bij de Lidl. Ook hier monteerde ik SPD-plaatjes op en zorgde ik er voor 1 type klikpedalen op m'n fietsen te monteren ivm de compatibiliteit.
De laatste schoenen die ik bijkocht zag ik te koop bij de Aldi en hoewel zeker 'n tientje (!) duurder dan die vd Lidl vond ik ze mooi vanwege 't klassieke uiterlijk en ze pasten zo mooi....

Maar wel wat érg klassiek van uiterlijk want het is bij deze schoenen in principe dus onmogelijk om -welk plaatje dan ook- in de voetzool te monteren zonder dat je direkt op 't plaatje stapt!
Dat geldt dus ook voor de afgebeelde Speedplay (ATB) plaat die ik er eigenlijk op had willen monteren... Dit zijn meer Look-systeem schoenen!
Wel kan ik als recycling-artiest het gebruik van theezeefjes in de zool op waarde schatten.

Maar welk plaatje dan ook in deze schoen wegwerken zonder 'm te beschadigen of d'r 'n andere rubberzoool onder te lijmen is onmogelijk.
De Speedplay pedalen die ik bij de Thys Revolver kreeg combineren met deze schoenen gaat dus zondermeer niet lekker lopen.

Omdat de SPD-platen onder de Agu's feitelijk allang versleten zijn heb ik daar eerst m'n vervang-activiteiten dus maar n's naar verplaatst.
't Linker schroefje kreeg ik (met WD 40) nog nét los, de ander moest ik er met plaatje en al -in een tang- in z'n geheel uitdraaien.


Dat hoef je met de grote platen (of eigenlijk plaatinklemmers) dus niet te proberen, even in de rubberen uitsparing van de zool van je ATB-schoen in 't rond te draaien!

Opvallend is verder dat het systeem (als Look) een veer mist in 't pedaal.
Hetgeen daar kennelijk voor zorgen moet wordt onder de schoenplaat geklemd.

Dat moet net als SPD met 2 minieme m5 boutjes gemonteerd worden die ook nog eens vlak bij elkaar zitten...
Hetgeen me bij SPD al vaker op een loszittende plaat en 1 of meer losgekomen schroefjes is komen te staan.

Wordt vervolgd...

2 opmerkingen:

  1. misschien is dit handig
    kan je spd plaatjes onder gladde race zolen moteren

    http://rose.nl/onderdelen/pedalen/pedaalonderdelen/pedaal-onderdelen/shimano-spd-adapter-met-cleatprotector-sm-sh-40.html?cid=157&detail=10&detail2=25861

    groet

    M

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Martin voor het meedenken. Nu ik echter aan een roterende klikschoen heb geroken (in overdrachtelijke zin) wil ik niet terug naar SPD !

    Bedankt voor je tip, Mick

    BeantwoordenVerwijderen