zaterdag 31 juli 2010

benchpress at work


Ik ben gisteren voor het eerst met de nieuwe opstelling van de bankdrukfiets naar 't werk getogen. Mijn goede/serieuze collega Dirk S. heeft mij daar met mijn camera gefilmd.
Helaas wel op 'n te lage resolutie maar dat is míjn schuld.

Na de laatste 'stilleven-fotosessie' is wel nog 't een en ander verbeterd aan de 'Bergerblock' ophanging. Deze heeft nu meer het uiterlijk van het voorbeeld van Warren Berger. Waarmee ik trouwens contact gehad heb en heeft toegestemd in 't gebruik van de foto.


Reden is dat een nylon wieltje (zoals in het eerder gebruikte standaard katrol) op zich niet zwaar loopt maar het mogelijk is dat dit vervormt onder de trekspanning en dan wél weerstand gaat opleveren. Dus aandrijvingsenergie gaat wegnemen.
Ik 'leende' het retourelastiek-geleidewieltje van de Revolver dat ik door 'n alu exemplaar verving. Daarmee blijft het zwevende katrol bij 't achterwiel lichter.
Het witte maantje maakte ik trouwens uit een nylon broodsnijplankje.


Het witte katrol had ik met de dynemakabel kruislings verbonden om beide kabels zo recht mogelijjk naar resp. inversieconstuctie- en voetenslede te laten lopen.
Maar de kabel raakte zo op 2 plaatsen het carbonstoeltje.

Om dat te ondervangen maakte ik dus iets met 2 geleidewieltjes onder 't stoeltje. Maar de koorden zó dicht bij elkaar bleek erg lastig om wrijvingloos te geleiden.

In de huidige opstelling is dat wat simpeler. Met 'n (gelagerd) geleidewieltje via 'n stukje L-profiel aan de stoelophanging. Dat geleideweiltje is trouwens ThysID-vreemd: Het komt bij m'n moeder uit de schuur en maakte deel uit van een schuifwand -ooit.
Handig soms zo'n ouderlijke woning achter de hand!



En fin , nogmaals met excuus vd lage resolutie. Dat was ingegeven door het feit dat ik maar 16Mb geheugen in ’t toestelletje heb.
Zie hoe ik in eerste instantie Dirk's aanwijzing "dichterbij!" verruil voor mijn idee van vaart maken.

Dat is namelijk wel 'n nadeel van 't block: De eindsnelheid is hoger dan voorheen maar op gang komen is geen sinecure!

2 opmerkingen:

  1. Tja der is inderdaad niet heel veel van te zien. Jammer, maar volgende keer beter toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat zegt m'n collega ook (zo ongeveer letterlijk) dus hij houdt zich beschikbaar!
    De fiets is na dit stukje ff helemaal uit elkaar geweest van voren trouwens maar daarover meer in de volgende.
    groets Mick

    BeantwoordenVerwijderen