zondag 25 juli 2010

armslagdynema

De titel is dit keer niet van mijzelf maar ik vind dit wel zó’n kernachtige samentrekking van woorden dat ik er trots op ben. Opgetekend door J. Choppinet naar aanleiding van mijn vraag omtrent de schuifknopen van de armslagkabel op zijn Thys Revolver.


Deze verstelbare constructie van knooplussen bestaat eigenlijk maar uit een soort knoop: De paalsteek.

Wel moet je er even aan denken dat de eerste lus in het 3mmm koord moet eindigen met het koord door de andere lus!
De plaats van de lussen komt niet zo nauw omdat - -zoals de juffrouw al zegt- de knopen nog gemakkelijk even te verschuiven zijn.
Zo’n videoclipje is ook uiterst geschikt voor zielen die geen auto-Tomtom hebben met een vrouwenstem. Omdat je deze ook naar believen aan- en uit kunt zetten.
Ik geef toe een stereotiep mannengrapje maar dat is hier voor een hoger doel..

Ik heb de reserve armslagkabel vd Thys gefotografeerd. Maar de bedoeling van mijn imitatie was een ‘uiterste stand koord’ te maken voor mijn inversieconstructie op de bankdrukfiets.


Voor de knoop om de puntkous gebruikte ik trouwens gewoon een 8-knoop.

Het doel van het aanslagkoord is tweeledig: Ik kan zo van een brug af komend in de meest ontspannen houding, met de handen hangend aan het stuur, tevens de beste aërodynamische houding, naar beneden sjezen

Maar ook extreme hellingen op (zoals de trekkerhellingen op mijn werk) kan ik er door bestijgen. Dat was in de eerdere uitvoering van mijn fiets absoluut uitgesloten!
Zelfs met het grotere bereik van de Nexus-8 naaf nog niet.
Door gebruik te maken van een zgn. ‘Berger-blok’ zoals dat door Warren Berger op de Thys 220 is toegepast.
Bij mij blijkt dat het verschil in slaglengte tussen voetenslag (100%,45cm) en bankdrukslag (66,6%,30cm)goed te kunnen wegpoetsen!


Met niet alleen een hogere rijsnelheid tot gevolg maar ook een bijna 2X groter versnellings bereik van de Nexusnaaf tot gevolg!
Als de armslagkabel stilstaat is de afgelegde weg van het katrol immers nog maar de helft met de dubbele kracht!
In deze “rustig aan” -stand werkt dat helling-op dus zo ongeveer als het hebben van een tweede kleiner voorkettingblad. Waarbij ik toch de volle beschikking houd over de 6 (naaf-)versnellingen.

Want niet dat ik arme armpjes heb maar de trekkracht van het dynemadraadje van 3mmm (ruim 500 kilo) overstijgt toch wel het e.e.a. !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten