dinsdag 1 juni 2010

Wielmaat en rem

De Revolver die ik sinds Vrijdag de mijne mag noemen heeft de bijzondere mogelijkheid om er ook in plaats van het 26" een 28" achterwiel in te zetten. Daardoor wordt het grootste verzet uitgebreid. En het kleinste iets beperkt uiteraard. Omdat ik bovendien de grootste bergsnek of "de pannenkoek" nylon op het achterwiel heb is dat misschien nog een interessante optie voor ooit.


Zoals de plaats van de sleuv(en) in de -standaard- achterpat(ten) laat zien zal de fiets hierdoor niet eens zoveel hoger worden!
Daartoe moet dan wel een korte bouw centerpull velgrem worden gemonteerd achter 't stoeltje ipv de vertrouwde V-brake op de achtervork.
't Feit deed zich echter voor (zoals mijn ome Sjon placht te zeggen) dat de V-brake tegen het ophangpunt van deze alternatieve remophangplaats aankwam.
Daardoor liep 't wiel wat aan want de linkerzijde van de brake veerde zo niet goed terug.

Ik was eigenlijk al blij dat er geen slag in het wiel zit want de spaaknippels zijn bij dit type holkamervelgen helemaal onbereikbaar!
Daarvoor moet eerst de band eraf wat bij dit type velg ook al een ramp is ( dat kostte me al n’s ’n band waar door gebruik van de onvermijdelijke bandenlichters in dit geval de hieldraad uit ’t rubber kwam zetten).

Vandaag loste ik het probleem op door de V-brakes van de Hafa die net een paar millimeter korter zijn uit te wisselen met de tectra's.



Ik zeg natuurlijk niet dat iedereen er zoveel fietsen op na moet houden maar soms kan men door slim combineren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten