donderdag 20 mei 2010

Reparatie/versmalling trike,

Zoals bericht in mijn laatste journaille heb ik weer wat te repareren gehad. Goed, ik mocht eens tijd overhouden voor iets anders!
Maar omdat ik de delen toch moest loshalen heb ik dat in ieder geval kunnen combineren met ’n andere asbevestiging. Dat is makkelijker stallen.

Mijn trike was net iets breder dan de Alleweder zodat hij niet anders dan diagonaal (met de wielen ingestuurd) door de haldeur ging. Dat heeft z’n sporen al nagelaten nu. Maar omdat ik het ophangbandstaal van de as aan de fusee toch recht moest hameren heb ik gelijk éen vd m12 moeren aan de binnenkant hiervan vastgelast ipv vastgedraaid aan binnen- en buitenkant.



De JE-trike is hierdoor aan beide kanten bijna ’n centimeter smaller geworden.Hij gaat nu net wél door de deur zoals uit de onderste foto blijkt.

Het lassen deed ik gewoon electrisch met 2,5mm electrodes.De grove moeren hebben genoeg ‘vlees’ om de ingebrachte hitte te weerstaan.
Na het lassen moest ik wel de schroefdraad van de gelaste moer ophalen met een tap (metrische draad).
Daar heb ik gelukkig tijdig een goed setje van gekocht (de juiste maat ‘voor’boren+ de taps in éen doosje)bij de Lidl. M12 is daar precies de grootste maat van!

Ook was het nodig de draadstang met kogeldraadeinden te rechten, in te korten en de wielen opnieuw uit te lijnen.

Zoals ik inmiddels van Jimm Pratt heb geleerd is het noodzakelijk om daarbij de rechtuitstand van de wielen voor te gebruiken ivm het Ackermann-effekt

4 opmerkingen:

  1. Ik moet mijn trike ook opheffen en kantelen om hem door de deur te krijgen, of zoals je zei, insturen, maar het heffen + kantelen gaat makkelijker aangezien de catrike speed toch wel een lichte trike is...
    Nu je trike smaller is moet je wel oppassen Mick: hij kantelt nu nóg sneller :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Teun, daar heb ik ook aan zitten denken...
    Ook om de fuseehoeken 'gelijk' een andere hoek te geven maar dan gaan de wielen naar binnen kantelen en komt de besturing in 't gedrang, dus da's me voorlopig ff té...
    Wel lekker zo'n veel lichtere trike hé? Heerlijk om ff brutaal mee door de stad te scheuren en de middenstand te bestormen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat kantelen valt op zich wel mee hoor, mijn ice trike S is één van de smalste icetrikes die er zijn (denk ik) en enkel als ik op hogere snelheid mijn gewicht niet meegeef in de bocht, dreig ik te kantelen, dus als je een beetje met je bovenlichaam in de draairichting meebeweegt, houd je je binnenste wiel beter op de grond :-)

    en ja ik moet ook mijn trike kantelen om door de deur te gaan, maar dat komt omdat ik mijn stuur zelf heb verbreed met handvaten die boven de wielen uitsteken en buiten en de uiteindelijke breedte van de fiets met 10cm heb verhoogt. (alleen die handvaten) het voordeel is dan weer dat ik veel relaxer kan fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Normaliter houd ik de JE-trike in de bocht in bedwang door met de binnenkant van m'n elleboog aan de draairichtingskant 'in te haken' aan de zijkant van het stoeltje.
    Bij de -te- snelle afdaling (het omslaan) vermoed ik dat het opgebonden 28"wiel (met Nexus-naaf) de niet superstabiele achtervorkconstructie aan het schommelen heeft gebracht, nu ik er over nadenk. Daardoor verloor ik de greep op de besturing waarschijnlijk.
    Ik kan idd geen verschil merken voor- en na het versmallen. Da's ook maar 'n miniem beetje op de hele breedte natuurlijk (75 cm).

    BeantwoordenVerwijderen