zaterdag 29 mei 2010

Belgische toffe peer OK,

Nu de deal uitgevoerd is en hij OK is met vermelding deel ik u trots mede: De vorige eigenaar van mijn Thys Revolver is: Jacques Choppinet ! Als dat u nog niets zegt dan zal bij het woord ligfietscartoons ongetwijfeld een lampje gaan branden!




Hoewel ik na de lange autorit (van 5 uur) niet echt meer vlot van de tongriem was gesneden hebben meneer Choppinet en ik nog vrij uitgebreid zitten praten, naar aanleiding van zijn paradepaardjes. En bleek mijn liefde vd roeifiets ook door deze kunstenaar gedeeld. Nu hij er éen aan mij verkocht heeft heb ik er 3 en hij er 'nog' maar 2!
De oudste zijn wel in mijn bezit; De (verlaste) 220 de -ongewijzigde- 222 pré CVT (op de verende voorvork en Nexusnaaf na) en dan nu Jacques Revolver!
Een prachtige collectie evenwel staat in het belgische Wenduine:De nieuwste telg uit de Thys dynastie de carbon 209. Wat is die ook weer lager (behalve lichter)dan de 222!
De 240, een model dat nog in CVT-uitvoering werd gebouwd door Thys ID maar door Jacques is laten ombouwen tot Revolver (en ook zijn "meest bereden model").



Omdat ik me realiseerde dat ik erg vroeg zou komen door direkt na het werk te vertrekken en ik met het niet bijster gestroomlijnde model van de Fiat Panda alleen maar extra benzinekosten zou veroorzaken reed ik het grootste deel van de rit tussen de vrachtwagens, erg langzaam dus. Nét snel genoeg om niet door de Gendarmerie aan de kant gezet te worden!
Omdat ik ondanks de aanwezigheid van de Garmin om m'n nek toch nog enkele keren van de route afraakte kreeg ik 'per ongeluk' ook nog wat te zien van de schoonheid van de kustplaatsjes in West-Vlaanderen. Probeer dan maar n's haast te hebben!
Zo kwam ik dan ook pas tien minuten aan voor de tijd dat ik afgesproken had, om 15:50.
Toen ik vertelde over mijn ongeluk met de Thys 222 waarbij ik m'n heup gebroken had was meneer Choppinet best wel verbaast dat ik tóch weer een 222 bijkocht...Hij werd zelfs wat angstig bij de gedachte...
Ik verzekerde hem dat ik na het verwijderen van het stuurstabilisatierrubber nog maar 1 keer onderuit gegaan ben (op m'n werk over een kletsnatte werkvloer, een duidelijke oorzaak dus met alle trekkers die er hun rubbersporen achterlaten).
Hij kon mijn scepsis over dit stuurrubber in de bochten echter niet delen dus zou de zijne gewoon laten zitten... Een gewaarschuwd mens telt voor 2 nietwaar?
Toen ook m'n hielspoor en in 1997 gebroken rug (bij een arbeidsongeval) ter sprake kwamen besloot hij uit medelijden nog 150 euro vd koopsom af te doen. Omdat ik alleen maar een parttimebaantje op de veiling heb kon ik dat niet weigeren.
Kom daar nog maar n's om bij die gierige hollanders!
Ook schonk hij me reserve onderdelen vd Revolver , een eigen gemaakt stoeluitbreidingkje dat de zetel geschikt maakt om de bijgeleverde grote Thys-tas boven een groter 28"achterwiel te hangen (dat kan namelijk exclusief ook gemonteerd worden in deze fiets), schoenplaatjes zodat ik eens kennis kan maken met 'speedplay'-pedalen (missschien positief voor de voetproblemen?), een compleet -excentrisch- rr achterwiel met de alu snek (zodat als ik de CVT niet goed krijg vd bankdrukfiets ik daar 'n rr-derailleursysteem van kan maken).
En een haast onbeperkte hoeveelheid CVT/pré-CVT kabels om nog jarenlang mee te knutselen!

Maar wil ik dat knutselen ook?
Na het rijden op de R. roets vandaag eigenlijk niet meer!
Natuurlijk zal ik de inversieconstructie wel gaan uitvoeren, daar heb ik nu ook weer extra 'ruimte' voor gekregen... ivv materiaal voor de aandrijving wil dat zeggen.Een extra schuurtje planten achter het huis over 't onkruid was ik toch al van plan.

Toen ik mijn bedenkingen bij het in sommige situaties lastiger schakelen van een snek t.o.v. een Nexusnaaf uitsprak kwam hij met de suggestie dat ik de fiets zelfs met winst zou kunnen doorverkopen mocht het toch niet bevallen...
Michiel Adriaanzoon is echter toch niet Hollands genoeg om zo te denken over deze heerlijke praktisch probleemloze (storingsvrije) rijdende Thys Revolver.

Ik hou 'm !

7 opmerkingen:

  1. Heel veel plezierige roetskm's op je nieuwe aanwinst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik denk dat dat zeker zal gaan lukken!
    U nog bedankt voor die waarschuwing vd aanschaf van een CVT. Natuurlijk moest ik 't 'een en ander' zélf proberen
    maar ik kwam toch wel tot de conclusie "Die Wijnandt heeft gelijk"....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel plezier met je revolver Mick, ik heb mijn huurfiets ook nog steeds, en ga ook over tot de aanschaf ervan. Alleen weer die voorzichtigheid in de bochten gewoon worden.
    En misschien ooit een roei-vm?
    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dank je Teun.
    De bravoure waarmee ik wegreed op 't werk paste ook niet helemaal bij m'n leeftijd (47)...
    Ben je al lid van het ThysID forum? Ik heb daar net een vraagje neergezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. gefeliciteerd Mick , hoeveel fietsen heb je nu ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb geleerd vragen te beantwoorden met een tegenvraag (want ik heb ook wel n's met collega's aan de cantinetafel te maken).
    Dus telt een tandem voor 1 fiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bagatelliserend dan: Ik kom nog niet aan 10 fietsen (9).

    BeantwoordenVerwijderen