zondag 11 april 2010

imploderende horlogeveer CVT

Ondertussen ben ik -eindelijk- zover dat ik enkele proefritten maken kon met de omgebouwde Thys 220. Voor dat ik zelfs maar hoef te denken aan functionaliteit als bankdrukfiets zal natuurlijk eerst de snek/staalkabel-aandrijving pico bello moeten werken.
Dat is waar het op dit moment nogal aan schort.
In de Tacx fietstrainer lijkt het allemaal feiloos te werken: 't snekblokkertje en het wiggenhuis worden gelijktijdig door m'n stuurversteller geactiveerd en ik schakel op- en af...
Ik heb m'n 'eigen-fabrikaat' alustrip spankooi vervangen (te slap bevonden) voor de orginele blauwe Thys gelagerde constructie van een 'echte' CVT. Ook heb ik de spanning op de spankooi verdubbeld door 't gebruik v.e. dubbelgeslagen spanelastiek afkomstig uit de boegspriet v.e. CVT.
Bij 't op- en afrijden van de Schellingwoude en Zeeburgerbrug springt de staalkabel toch nog als een horlogeveer vd snek bij het schakelen.
En het er weer opleggen (het achterwiel achterwaarts draaiend en zo de kabel van buiten naar binnen draaiend) valt bepaald niet mee. Ook 't wiggenhuis moet dan geactiveerd worden wat gelijk 't achterwiel blokkeert...Dat werkt dus alleen door ook nog de voetenslee heen en weer te bewegen.
'n Tweede rit na nog verscheidene details verbeterd te hebben m.i. was zo mogelijk nog korter en dus niet veel bemoedigender. Ik begrijp nu dat er op 2'hands CVT's die er wat op Marktplaats staan niet veel geboden wordt: Zelfs als 'n dynemakabel maar (minimaal) 300km mee zou gaan moet 't omleggen hiervan in verhouding peanuts zijn en het bij je steken van zo'n (in A'dam verkrijgbaar)reservekabeltje kinderwerk...
Maar ik heb nog enkele opties die ik (morgen of zo) kan proberen ter verbetering van het staaldraadgebeuren: Het 'Berger-block' achtige anti-afloop kunstofdeeltje dat ik eerder op de inversieconstuctie met succes toepaste kan ik aan het spangeleidewiel op de boeg toevoegen om uit te sluiten dat hier het aflopen wordt geinicieert.
En dan kan ik het extra geleidewieltje hangend onder het stoeltje dat ik maakte om de retourkabel bij de telescoopvork weg te houden nog achterwege gaan laten. Maar dan moet ik uiteraard wel weer met 'n 'harde' vork gaan rijden!
Van dat idee word ik niet echt opgewonden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten