dinsdag 1 december 2009

Het Wiggenhuis



Zoals uit dit cartooneske plaatje blijkt dat ik 'ns van het Internet heb 'geleend', met dank aan J.Chopinet maar waarvan de verhoudingen ongeveer wel kloppen heeft de lineaire aandrijving voor mij als bankdrukman het voordeel dat de knieën lager blijven dan bij een roterende ligfiets .

Zelfs bij gebruik van kortere 155mm pedalen.
Ook is het zo dat de pedaalwentelingen met de benen eraan 'n zijdelingse schommeling teweegbrengen.
Je kunt dit effekt zelfs bij velomobielen waarnemen en moet dan met stuggere voorvering enigzins gecompenseerd worden.
Alleen bij de Flevobike schijnt dat effekt geheel op te vangen door gebruik van diezelfde benen.
Ik denk dan ook dat m'n 'onwelbevinden' een combinatie vd ongunstige hoogte vh stuur en de zijdelingse schommelingen was vd tweewieler: Met de roeifiets verplaatst het gewicht zich alleen in de rijrichting van het voor- naar 't achterwiel!
Ik wil de trapas-snek dan ook nog wel n's uitproberen op een trike.Daar worden de zijdelingse krachten immers opgevangen door de buitenste wielen.Ik weet dan nu dat die zo'n 30% kleiner zal moeten zijn dan de diameter die ik op de Hafa gebruikte (108mm ipv 157mm).
Om aan 'n betaalbare trike te komen (met BSA-draad in 't bracket, liefst al 'n bovenstuur en tweezijdige achtervork) moet ik geen haast hebben weet ik en dat heb ik dan ook niet.
Om in m'n direkte fitness behoeften te voorzien heb ik wat halters uit de berging gehaald.

De bankdrukaandrijving ga ik terug op de Thys 220 bouwen maar dit keer met wat -ingrijpende-aanpassingen om de effectiviteit en dus de snelheid te verhogen: Ik hoop er 'n CVT aangedreven Thys van te maken.
Door een van Derk Thijs overgenomen excentrische (222) achtervork te lassen aan een hoger punt aan de framebuis achter het stoeltje bewerkstellig ik itt de huidige rechte (concentrische) dat ik met 'n 26"achterwiel toch de lage opstaphoogte behoud als de huidige configuratie met 20"wieltjes: Omdat de aandrijfkabel lángs het frame zal komen te lopen (zoals de latere 222) i.p.v. er onderdoor.
Bovendien zal ik zo geen beroep meer hoeven te doen op de Nexus inter-4 versnellingsnaaf. Want het excentrische CVT wiel dat ik overgenomen heb heeft 'n groot aluminium sperlagersnek met duidelijk een veel beter rendement dan de planetair versnelde Nexusnaaf!
Bovendien is het CVT-systeem het laatste dat nog compatibel is met mijn eerder ontwikkelde bankdrukfietsconstructie.
Namelijk door het 'wiggenhuis' van Derk naar achteren te plaatsen aan 'n soortgelijke stang als waaraan nu de ketting nog is vastgemaakt vd aandrijving (punt P op de foto).Dat is namelijk het punt waarop de inversieconstructie aangrijpt.En dat wil ik graag zo houden om niet meer transmissiedelen te hoeven inzetten.

Op het hele internet is bijna geen afbeelding te vinden van dit prachtige stukje techniek van Derk Thijs dat ik in huis heb gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten