woensdag 9 juli 2014

exploderende Action pomp

Helaas, ik plande eigenlijk een pretentieus technische uiteenzetting op mijn blog n.a.v. het ontvangen van spullen van Raptobike. Maar hier kan ik toch eigenlijk werkelijk geen zinnige verklaring voor vinden.

Op het werk was mijn linkerband van de Limit leeg gelopen. En dat stond hij opnieuw in Bovenkerk. Schuilend voor de regen onder een viaduct  balanceerde ik de vm dus 3/4 op z'n zij en verving de binnenband.
Nadat de Halfords hogedrukpomp het opgaf vanwege een versleten zuigerrubber (wat niet los te krijgen is) heb ik de Action pomp in gebruik. Deze pompt wat zwaarder en is dit ook qua gewicht.
Ik heb de manometer nooit vergeleken met de werkelijke druk maar het kostte steeds moeite tot de 6 bar te geraken, wat de Halfords moeiteloos deed. Toch was ik met deze pomp voor maar 7 euro wel blij want je kunt hem met een van de twee gaten vastklemmen op ieder ventiel zonder verloopje!
Toen ik vanmorgen de '6 bar' naderde klonk er een knal. Ik vreesde het ergste voor m'n binnenband. 
Want ik heb er aan de compressor op mijn werk, waar geen drukmeter aan zit, ook al eens een opgeblazen.
Het bleek echter de geperforeerde dop van de handvatstang...
Ik dacht dat een fietspomp geen geheimen voor mij had. Maar het geweld waarmee deze verbrijzelde stelt me nog steeds voor raadsels. Is dat waarom een pomp in het Spaans 'la bomba' heet?
Een pomp die spontaan tot 'Action!' over gaat...!
Te meer omdat de zuiger onbeschadigd is. Je kunt er als je de pen recht houdt nog steeds mee pompen.
En omdat de band verder o.k. was kon ik eenvoudig thuis geraken.
Toch sluit ik niet uit dat ik binnenkort dezelfde pomp koop. Hij ging welliswaar wat korter mee dan de Halfords maar ik vind het wel fijn niet te hoeven zoeken naar verloopjes.  Als de zuiger het opgeeft heb ik alvast een reserve in voorraad dan.
En ik wil de pomp in de fiets laten liggen waar 'ie nooit 100% veilig is voor ontvreemding...


Hier heb ik een obligatie in gekocht:

7 opmerkingen:

  1. Hoi Mick
    Dan ze je toch gewoon de slang over op een ander (niet ontploffende)pomp

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi André,
    Dat heb ik al geprobeerd maar de wartels met koppelingen zijn allemaal toch net ff anders...
    Ik zou wel de slangen kunnen doorsnijden, buisjes er in & slangenklemmen er over. Maar denk niet dat dat de druk weerstaat. Zou zonde zijn...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Passend dekseltje vinden/maken en er op lijmen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou kunnen werken Adri maar is me te veel werk voor 7 euro.
    Mogelijk is toch de O-ring afdichting van de zuiger de oorzaak geweest. Deze doet het nu namelijk weer niet meer goed. Gelukkig heb ik nog iets uit een bouwmarkt (werkt met verloopjes helaas).
    Morgen trouwens met de Cheetah of roets ivm beter weer. En daarvoor heb ik aan handpompjes genoeg!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Past niet echt in het duurzaamheidsplaatje om van die te goedkope troep te kopen die binnen no-time in de afvalverbranding beland. Spendeer drie keer zo veel en je hebt een pomp die 50 keer zolang meegaat; probleem opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben het wel met CV eens Mick, ik heb een echtgenote die altijd met hele harde banden wil rijden, en toen bij een "gewone" fietspomp al in 1983 keer op keer de slang het begaf wegens de hoge druk heb ik een SKS "pistepomp" gekocht, die koste me toen het lieve bedrag van Hfl. 100,--! Veel geld indertijd, maar ondertussen zijn we 31 jaar verder en werkt het ding nog steeds feilloos. Het enige wat vervangen is ondertussen is de kop op de slang, daar zit nu ook een "2-weg" aansluiting op.
    Dus een grote investering indertijd, maar ik heb waar voor m'n geld gekregen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aan waar voor je geld heb je weinig als een ander er mee vandoor gaat.Dat staat toch duidelijk in de tekst ?
    Ik heb nog niet besloten wat ik voor pomp bijkopen ga. Gedachte achter weer een van de Action is dat ik er nu reserve-onderdelen voor heb.
    Wat duurzaamheid betreft, u heeft het nu wel tegen een obligatiehouder van een windmolenpark van Meewind ;-)
    Het is trouwens 'dat belanDT" met -dt.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen