woensdag 4 juni 2014

De Eigenfiets.nl uitlijnlatten

Om de inleidende theorie niet ingewikkelder te maken heb ik er denk ik wijs aan gedaan het nog niet te vermelden. Maar ik ben van begins af aan van plan geweest om aan de uiteinden van de velomobiel-uitlijnlatten axiaal gerichte bokwieltjes te plaatsen. 
Daardoor blijven de latten mooi evenwijdig lopen met de (laminaat-)vloer en zijn toch gemakkelijk met de wielen mee te draaien. Ik gebruikte er de skatewieltjes voor waar ik eerder nylon vulbussen 8 naar 6 mm uithaalde tbv de lagers in de voetenslede van de Revolver.

De latten zijn niet even breed maar beide 1m80 lang. Omdat het lastig is in de kopse kanten van zulke lange latten recht te boren met de boorstandaard bevestigde ik op 3 vd 4 hoeken losse plankjes. Met de 8 mm assen er in. Op enige afstand van de touw-geleidewieltjes om de haaks erop staande bevestiging daavan niet te kruizen.
Een best prettig stukje houtbewerking aan de workmate tussen de buien door.
Omdat de geleidewieltjes strak (maar vrij lopend) in de uitsparingen vallen kan het koord er niet af lopen.
Het schematisch weergegeven oprolmechanisme heb ik voor de praktijk van alle dag vereenvoudigd. Door een elastiek en een extra (vijfde) geleidewieltje. Dat elastiek trekt de uiteinden van het bijeengeknoopte koord nu eenvoudig één richting op :-) Dit kan ik ook zo loshaken.

Wat ook nog weer eenvoudiger blijkt is de verbinding aan de voorwielen: Door het midden van de latten ter hoogte van de assen te zetten houdt het elastiek het zaakje precies waar het zitten moet!
Het "rode wijzertje" is het kunstof veerdingetje geworden dat aan mijn Crivit fietsbroek bungelde. Dat kun je namelijk ook met 'n 8-knoopje doen.
Het dingetje wijst 'evenwijdig' aan door boven de blauwe streep op de linker lat uit te komen. Die kan ik vanuit de C-Alleweder zien dus een (scheer)spiegel op de grond is ook al niet nodig.


IJken zonder meetwerk is mogelijk door de latten om een machinaal vervaardigde klapkrat te
plaatsen. En het schuifje los te laten op de lijn waar ik straks met m'n hoofd vanuit de Limit boven zal hangen.
Het koord gaat hoog genoeg over de grond om er nog een lat onderdoor te schuiven dat tegen het achtewiel ligt. Zo kan ik de rechtuitstand(en) synchroniseren.
Gemak dient de mens en bevestigt mijn vermoeden. Het voorwiel met de 90 mm trommelrem remt niet alleen beter maar ook de sporing behoeft verder geen aanpassing.









Wel kan ik een lichte neiging tot toespoor vaststellen bij het instappen. Maar die is minimaal en wordt vast wel gecompenseerd als ik -zonder uitlijngereedschap uiteraard- begin te fietsen!



2 opmerkingen:

  1. Hi Mick,
    Best nog een hele installatie. Ik zie dat je met opgepompte banden meet. Daar kunnen fouten door ontstaan als de band wat slag vertoont. M.i. kun je beter direct op de velg meten.
    Zit er geen rek in de houten latten?
    Leuk om te zien, maar een simpel bokje doet het toch ook? Ik doe het met twee eenvoudige laserwaterpasjes op de velgranden geklemd.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim,
    Er zit idd wat rek in de smalste lat. Ik denk nog over een manier om die te versterken. Een contra dyneema koordje spannen bijvoorbeeld zou het lichtst zijn. Ook wil ik de ruimte tussen band en velg nog wel eens uitvullen om te kijken of er dan mogelijkerwijs verschillen ontstaan.
    Maar ik hoef nu niet meer te meten want het resultaat is onafhankelijk van de spoorbreedte! Zoals laserpuntjes je niet aangeven.
    Een richtbok moet je steeds verplaatsen waarbij de fiets niet per ongeluk bewogen moet worden. Bovendien zegt die niet of de voorwielen wel in de werkelijke rechtuitstand staan.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen