zaterdag 5 april 2014

Paasopties

Druk als altijd rond deze tijd van het jaar ga ik graag naar het Paastreffen deze maand!
Ik twijfel daarbij ook weer behoorlijk waarmee ik het reisje het liefst wil maken. De c-Alleweder, lig- of roeifiets? Alle drie zijn ze bruikbaar maar natuurlijk weet ik nog niet wat voor weer het gaat worden.
Met de Limit sluit ik in zekere zin het risico op een nat pak wat uit. Maar de afstand naar Woudenberg is nog geen zeventig kilometer. En eenmaal op de camping is een open tweewielertje handzamer en makkelijker communiceren met de inheemse bevolking ;-)
Omdat ik nogal een koukleum ben maar toch ook graag op een luchtbed lig kom of beter gezegd kwam ik met de tweewielers wel wat bagagecapaciteit te kort.
Daar is nu door mij voor 42,50 euro een oplossing voor aangeschaft bij de Dorcas kringloopwinkel. Een flinke Burley achtige fietsaanhanger.



Het is denk ik geen originele Burley want ik kan er geen naamaanduiding op vinden. Maar in elk geval demontabel, van lichtmetaal en met uitvalnaafjes.
De voorkant is niet bol zoals ik die van Burley ken maar vlak. Ik heb daarom wel gemakkelijk een plaatje piepschuim tussen het raam- en het hordoek kunnen aanbrengen ter versterking. Zodat dat niet hol gaat staan rijdend tegen de wind in. Hoewel het niet bepaald mooi is, weegt 't  haast niets extra's!
Ook de originele koppeling voor aan de achtervork (een stugge veer met geplastificeerde alu klem) bezorgde me al bij de eerste proefrit lakschade aan de achtervork van de roets.
Ik heb daarom een kogelgewrichtje aan een geperforeerd gebogen plaatje uit de oudijzerbak bevestigd
En rechtstreeks aan de dissel met (daar) m6 gekoppeld.


Het achterwiel staat iets uit het midden (waar ik zwart band heb geplakt op het karretje) aan de Cheetah. Maar dat hindert de goede werking niet. Zoals ook bij een zijspan het derde wiel (extreem) uit het midden staat!


Ook kan ik dit plaatje gebruiken voor aankoppeling aan de Revolver.
Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar een Bobyak. Die zijn wat vloeiender en smaller van vorm. Maar of die ook toepasbaar zijn achter een fiets met een excentrische achtervork zoals de Revolver dat weet ik eigenlijk niet. 
En twee extra (20") wielen midden onder je fietskar ontlasten je fiets natuurlijk beter dan 1 (16") helemaal aan het uiteinde !
   

4 opmerkingen:

  1. Als je de opbouw van de kar lager maakt, kan er nog steeds veel bagage in, maar vangt hij veel minder wind. Je zal de buiscontructie kunnen laten staan, maar het doek er niet overheen spannen.
    Als je 70km lang wind tegen hebt, dan zal een kar voor kinderen zonder hoofd flink wat energie besparen.

    Groeten,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat lijkt me eigenlijk helemaal geen slecht idee!
    Ik kan de 4 stangetjes aan de zijkanten zó wegnemen. Aleen moet ik de spullen dan wel gaan vastsnoeren omdat ze er anders af kunnen gaan rollen.
    Bedankt, CU !
    p.s. Nog niets van de 'kogelkoppenman' vernomen...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dave heeft slecht ervaringen met een B.O.B. Yak achter de Nazca Fuego. Vanwege de lange achtervork (geen driehoekconstructie) tordeerde deze de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk dat zijn natuurlijk dingen die niemand graag oploopt met zijn toch prijzige ligfiets!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen