maandag 27 januari 2014

Limit tot randje wielerparcours Alkmaar


De Limit rijdt weer prima is gebleken Zondag met een ritje naar Alkmaar. Omdat de kortste route naar het wielerparcours volgens de Fietsersbond precies door mijn ouderlijke dorp Purmerland loopt ging ik daar ook nog even op de koffie.
En dan zouden er daar vandaan nog maar 28 km over zijn. Dat klopte ook wel. Maar ik had met Google Earth beter eerst even die "maar 28 km" kunnen bekijken )-: Er zat een steile houten brug in met klimlatten er op waardoor ik de sigaar uit moest. Om die eerst omhoog te duwen en daarna aan de achterbeugel weer af te remmen voor naar beneden.
De route begon met weilanden en koeien waar ik vanaf mijn zesde jaar gewoond heb. Voor mij jeugdsentiment maar het zal u weinig zeggen.
Verderop een prachtig gerestaureerde molen. Maar alles zó mooi in de lak en het gras zó streng gemaaid dat ik er haast de associatie 'kitsch' bij krijg. Wat me ook altijd bij de Zaanse Schans overvalt bijvoorbeeld.
Dan voel ik meer verleden uit gaan van deze bouwvallige verlaten boerderij. Daar zijn ooit mensen 'simpelweg gelukkig' geweest...


Het aanbouwtje van golfplaat ziet er zelfs tamelijk recent uit!



Ten slotte leidde de track nog naar een pontje. Waar ik de zorgvuldig gewisselde 5 euro voor een onderdelendeal alsnog moest uitgeven. Om de pontbazin haar euro te betalen.
Het wielerparcours is behoorlijk ruimer dan dat van 'ons' Sloten. Geen wonder dan ook dat het geliefder is bij Quest-rijders.


Maar ook Filip Sheridan was er met zijn op maat gemaakte Franse carbon high-racer helemaal voor uit Belgie gekomen. Ik kocht het 57t tandwiel van hem dat hij op Ligfietsplaza voor mij gereserveerd had.
Nadat ik vertrokken ben zette hij nog een goede tijd neer!

Om op de terugweg de pont en de houten brug te ontwijken heb ik de Garmin laten routeren met de jaren oude City Navigator software. Dat lukte vrij goed door 'fiets' te selecteren en 'snelwegen vermijden'. Maar het was bepaald niet de kortste route....
De eerste hagelbui heb ik vanmorgen ook al frontaal mogen incasseren vanuit de Limit. Nog altijd geen pretje maar met muts, bril en das altijd stukken beter dan met een open ligger!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten